Harry Potter ja salaisuuksien kammio

@ J. K. Rowling
Harry Potter ja salaisuuksien kammio (Harry Potter #2) - J. K. Rowling 7.94   1295

Alkuteo silmestynyt 1998. Suomentanut Jaana Kapari. Kannen kuvat: Mika Launis. Sidottu.

British Book Award for Children's Book of the Year 1998, Gold Medal 9–11 years Scottish Arts Council Children's Book Award 1999, FCBG Children's Book Award, The Bookseller Author of the Year 1998, Children's Book of the Year North East Book Award 1999, North East Scotland Book Award 1998, Mythopoeic-palkinto 2008 (lastenkirjat, koko sarja). Guardian-lastenkirjallisuuspalkinnon ehdokas 1999.

Harry Potterin ankea kesäloma Dursleyn perheen luona päättyy vauhdikkaasti, kun noitakoulusta tutut Weasleyn veljekset hakevat hänet pois lentävällä Anglialla. Ensimmäistä kertaa elämässään Harry pääsee tutustumaan oikeaan velhoperheeseen, jossa loihditaan ruokaa, luetaan eläviä taikakirjoja ja kitketään puutarhasta menninkäisiä.

Sekopäinen Dobby-tonttu on varoittanut Harrya palaamasta takaisin Tylypahkan velhojen ja noitien kouluun, mutta mikään ei saisi Harrya jäämään pois. Toinen lukuvuosi ei kuitenkaan ala Harryn ja Ron Weasleyn osalta aivan suunnitelmien mukaan. Jostain merkillisestä syystä he eivät pääse Tylypahkan pikajunan kyytiin. Kun he lopulta saapuvat kouluun, on vastaanotto kirjaimellisesti murskava. Ja pian koulussa alkaa tapahtua kummia. Miksi Harry kuulee pelottavia ääniä, joita muut eivät kuule? Seiniin ilmestyy salaperäinen teksti: Salaisuuksien kammio on avattu. Varokaa, perillisen viholliset. Mitä se oikein tarkoittaa? ihmettelevät Harry, Ron ja Hermione ja yrittävät ratkaista 50 vuotta vanhan arvoituksen. Eikä siinä kaikki – vain Harry voi kuulla hyytävän, uhkaavan äänen, joka kuiskuttaa kuolemasta läpi koulun seinien.

Harry Potter ja salaisuuksien kammio on jatkoa kirjalle Harry Potter ja viisasten kivi. Kiitetyt ja palkitut Harry Potter-kirjat tarjoavat yllätyksellisiä juonenkäänteitä, hauskaa kielenkäytttöä ja herkullisia henkilöhahmoja.

Kirja julkaistu lokakuu 4, 1999 (Tammi)
Tietoja muokattu tammikuu 18, 2023

Harry Potter

Harry Potter on brittiläisen kirjailijan J. K. Rowlingin kirjoittama seitsemänosainen fantasiakirjasarja. Kirjasarja kertoo velhopoika Harry Potterista ja seikkailuista, joita hän kokee ystäviensä Ron Weasleyn ja Hermione Grangerin kanssa käydessään Tylypahkan taikakoulua.

Alasarja Ihmeotukset

Harry Potter ja puoliverinen prinssi (Harry Potter #6) 8.42   1215
Harry Potter ja kuoleman varjelukset (Harry Potter #7) 8.62   1202
Harry Potter ja kirottu lapsi (Harry Potter #8) 6.60   201

syyskuu 29, 2019

Katsottuani tästä tehdyn elokuvan muutamaan otteeseen, halusin tietää mitä kirjassa tapahtuu. Se paljastui yllättävän samanlaiseksi kuin elokuva. Aivan luettavissa oleva kirja, mutta ei mitään maailmojen rajoja ylittävää ja galakseja räjäyttävää. Ei tullut tarvetta lukea kolmatta osaa.

Mystinen tyttö
kesäkuu 12, 2015

Vieläkään ei Rowlingin Harry Potterit vetäneet minua aivan mukaansa. Uskon, että syyt siihen voivat olla päähenkilöiden nuori ikä tai se, että tiedän mitä tulee tapahtumaan elokuvien perusteella. Uskon kuitenkin, että seuraavat osat tulevat vetämään minut paremmin mukaansa. Ja odotan sitä innolla. Tässä osassa (aivan kuten ensimmäisessäkin) kirja paranee loppua kohti. Nyt haluan vain ehdottomasti aloittaa kolmannen osan. Alussa minulla oli sellainen 'luen tämän kirjan yhdeltä istumalta' tunne, mutta se hälveni keskellä kirjaa. Nyt kun olen lukenut tämän kirjan minulla on taas tuo sama tunne seuraavaa kirjaa kohden. Tässä osassa saimme tutustua hahmoihin hiukan tarkemmin ja varsinkin ehkä Harryyn vähän paremmin ja hänen tuntemuksiinsa. Pidin myös todella paljon uudesta hahmosta Ginnystä. Joka tapauksessa kirja oli hyvin kirjoitettu ja kahdehdin vieläkin tätä mahtavaa ideaa. Suosittelen ehdottomasti!

Verhottu
joulukuu 8, 2014

Huono kirja. En oikein ole löytänyt hyvää velhokirjaa tämäkin tylsistytti

Niittysalvia
lokakuu 22, 2014

Hmmh, ei vedä vertoja sarjan ensimmäiselle osalle, mutta hyvä silti. :') Oikeastaan joissain kohdin jopa kammottava ja pelottavakin herkkänahkaisemmasta näkökulmasta. Tästä huolimatta upea kirja, upeassa kirjasarjassa, joka kietoo taijanomaisesti lukijan pauloihinsa. ;')

Lady_
lokakuu 12, 2014

Aloin lukea tätä sarjaa tästä toisesta osasta, kun isoveljeni toi sen kotiin ja valitti että oli saanut sen luettavaksi 2 viikossa. Makoilin siinä kuoleman kielissä sohvalla (siitä on useampi vuosi) ja kun veljeni jätti kirjan siihen, aloin lukea sitä. Luin sen 3 kertaa sinä aikana kun odotin, että äiti tuo minulle ne muut osat. Tämä kirja oli aivan MAHTAVA!(Vaikkakaan nyt jälkeenpäin ajateltuna ensimmäinen oli vielä parempi...)

Ruusy
heinäkuu 26, 2014

Kutkuttava tarina velhomaailman käänteistä ja Harryn epävarmuudesta olisiko hänet sittenkin pitänyt panna luihuseen?

Kirjafriikki
heinäkuu 5, 2014

Toinen osa Harry Potter-sarjasta on muiden osien tapaan erinomaisesti kirjoitettua tekstiä, jonka lukee mielellään useampaan otteeseen. Salaisuuksien Kammio synkempi ja parempi kuin edellinen kirja, muttei kuitenkaan sarjan paras.

Rauros
maaliskuu 21, 2014

Kirja oli hyvä mutta ei ihan täyttänyt odotuksiani! Olen aika suuri Harry Potter-fani mutta tämän kirjan jälkeen....! Fanitus vähän hälveni! Mutta aion silti lukea muutkin osat! Kiitos Rowling

w-a-r-i
joulukuu 1, 2013

Tämä oli ehkä sarjan tylsin kirja, lapsenakaan en jaksanut tätä montaa kertaa lukea, toisin kuin kaikki muut osat tämän jälkeen... Tottakai tämä hyvä oli kuten muutkin, mutta ei niin jännittävä, eikä pitänyt otteessaan samalla tavalla kuin muut :)

BookSolder
marraskuu 4, 2013

Ihan hyvä kirja. Odotukset olivat korkeat ja kirja MELKEIN täytti ne. Tämän osan jälkeen olin kuitenkin jo ihan koukussa, ja halusin lukea koko sarjan! Siitä plussa J.K Rowling:ille! En tiedä miksi, mutta Harry Potterin kannet ovat aina hyvin outoja.. tai no aika sanotaanko kammottavia..

Pyrexia
kesäkuu 25, 2013

Mahtava kirja, vaikka Viisasten kivi oli hitusen parempi. Juoni on synkempi, ja ilmassa leijuu enemmän uhkaa. Hienoja hahmoja tulee lisää, ja tärkeitä yksityiskohtia löytyy. Kyllä tämäkin kirja kannattaa ehdottomasti lukea.

ShadowMaker
maaliskuu 17, 2013

"Potter-koukutus" jatkuu... Tätä kirjaa (ja muitakin Pottereita) ei voi vain laskea kädestään, ei hetkeksikään! Hahmot ja juoni pitävät todella otteessaan, ne pureutuvat syvälle lukijan mieliin. Rowling Taitaa (isolla T:lla) kirjoittamisen taidon!

Kirjaneito
helmikuu 8, 2013

Harry Potter ja Salaisuuksien kammio on kieltämättä loistava kirja, vaikkakaan ei Pottereista paras. Kirjassa jatketaan siitä mihin edellinen jäi ja tietysti palataan Tylypahkaan. Eikä edessä todellakaan ole mikään helppo vuosi. Salaisuuksien kammio on synkempi kuin edeltäjänsä, taikamaailmasta on tullut Harrylle tavallisempi. Enää ei haukota henkeä jokaisen uuden asian äärellä. Juoni on tietysti loistava ja Rowlingin mielikuvitus saa jälleen siivet. Henkilöistä erityisesti Gilderoy Lockhart jätti minut naureskelemaan itsekseni. Harry Potterin lumovoima ei sammu.

vol
helmikuu 27, 2010

Paljon parempi kuin Viisasten kivi. Huumoria on enemmän, ja tunnelmakin on parantunut. Tässä on jotain mysteerisyyttä, josta pidän. Ja tällä kertaa lordi Voldemortistakin kerrotaan hieman enemmän. Gilderoy Lochart ja Dobby ovat loistavia hahmoja! Yksi lempikirjoistani.

Kataja
kesäkuu 2, 2008

Ensimmäiseen kirjaan verrattuna tässä toisessa osassa on enemmän jännittäviä tapahtumia ja olen huomannut, että aikuiset lukijat pitävät yleensä aina vain enemmän kirjoista, kun sarjassa edetään. Kirjassa on siis nyt enemmän toimintaa, mutta silti huumoria ja se tempaa mukaansa niinkuin ennenkin. Anna myyntilukujen puhua puolestaan!

aman
marraskuu 21, 2007

Sarjan toinen osa on aivan yhtä ihana kuin ensimmäinenkin. Hauskat hahmot valloittavat, ja kirja ottaa mukaansa. Aika kuluu kun sukeltaa Potterin maailmaan. Lempi hahmoja tulee vain lisää, kun heidät oppii tuntemaan. Rowling kuvailee tapahtuma paikat ja henkilöt liiankin hyvin! Rakastan pottereita!

Sipe
heinäkuu 12, 2016