Veren imussa (Sookie Stackhouse #4) - Charlaine Harris6

Kirja-arvio :: Veren imussa

Kirjoittanut The Big Bad Wolf

Eric on kiva. Hotimpi kuin Bill. Vähän pettynyt olo. Kuuleman mukaan tämä on sarjan paras kirja... Ei siinä mitään. Myönnän minäkin, parempi kuin edelliset. Mutta... Nytkö lähdetään taas alamäkeen? Joo. Eka osa oli einiinkovinhyvä lukukokemus, toisesta ylöspäin meno on parantunut, tai ehkä sitä vaan tulee otettua nämä halpana viihteenä. Veren imussa on kuitenkin ensimmäinen sarjan kirja, josta pidin muutenkin kuin vain aivohöttönä. (Vaikka sainkin hysteerisiä naurukohtauksia, kun Sookie kertoi, ettei koskaan ollut tavannut muita kuin kristittyjä. Tai kun hän meni ja kehui laajaa sanavarastoaan. Rukoilen, että se oli sarkasmia. Tyyppi ei tiennyt mikä on wicca. 26-vuotias nainen. Hei pliis.) Loppu jäi vähän kutisemaan. En hirveän usein vedä kohtausta cliffhangereista. Jaksan ihan hyvin odottaa. Mutta nyt kun vitonen on näppien ulottuvissa ihan kirjaimellisesti... Ja eniten naurattaa se, että mua kiinnostaa Sookien ja Ericin jatko. Ei niinkään nämä yliluonnolliset taistelutappelusäätämiset. (Peukut pystyssä Ericin puolesta. Yhdeksän kirjaa jäljellä, ehtii Sookie pelehtiä muiden miesten kanssa myöhemminkin.)

Veren imussa

Alkuteos ilmestynyt 2004. Suomentanut Johanna Vainikainen-Uusitalo. Sidottu.

Sookie Stachouse tekee uudenvuodenlupauksen: pysyä erossa ikävyyksistä. Lupauksen pitäminen ei kuitenkaan ole kovin helppoa, jos sattuu olemaan vampyyrin ex-tyttöystävä, muodonmuuttajan omistaman baarin simpsakka tarjoilijatar – ja telepaatti, joka tulee aina vedetyksi mukaan toistaan hurjempiin seikkailuihin maailman pimeälle puolelle...

Matkalla töistä kotiin Sookie ajaa tien laitaa hädissään juoksevan, puolialastoman miehen ohi. Miehellä ei ole hajuakaan siitä, kuka hän on, mutta Sookie tunnistaa hänet kyllä: siinähän on vampyyri-Eric, ensimmäistä kertaa (kuolemanjälkeisessä) elämässään haavoittuvaisena ja herkkänä.

Uudessa muistinsa menettäneessä, vastustamattomassa Ericissä olisi jo riittämiin päänvaivaa, mutta pian Sookielle selviää, että Ericin muistin ovat vieneet hämmästyttävän voimakkaat noidat, jotka ovat iskeneet kyntensä tuohon vaikutusvaltaiseen alfaurokseen. Eric tarvitsee Sookien suojelusta, ja Sookie huomaa olevansa taas kerran pahassa pinteessä: keskellä noitien, vampyyrien ja ihmissusien veristä taistoa.

Amerikkalainen Charlaine Harris yhdistää Sookie Stackhouse -kirjoissaan populaarikulttuuria ja vanhoja eurooppalaisia myyttejä ainutlaatuisen koukuttavalla tavalla. Harris on nykyään maailman luetuimpia kirjailijoita. HBO:n menestyksekäs True Blood -tv-sarja perustuu Sookie Stackhouse -romaaneihin.

”Kauhun, juonittelun, jännityksen ja huumorin yhdistäminen on taitolaji, jonka Harris taitaa.” – Yhteishyvä