Noitalapsi (Noitalapsi #1) - Celia Rees10

Kirja-arvio :: Noitalapsi

Kirjoittanut Niittysalvia

Ihana kirja ja hyvin todentuntuneinkin. Päiväkirjateemaa on silloin tällöin vaikea huomata kun tarina etenee niin sujuvasti ja taidokkaasti kuvailtuna tavalliseen päiväkirjaan verrattuna, mutta muistuttaa aina aikaajoin itsestään. Pidin kirjasta hyvin paljon, jo teema kutkutti lukemaan, enkä pettynyt. Kirja ei ole liian tyypillinen kielletyn rakkauden teos, vaan hahmot eivät ole kokonaan täydellisiä.

Noitalapsi

Alkuteos ilmestynyt 2000. Suomentanut Paula Herranen. Kannen valokuva: Wolfgang Mustain. Kannen kuvitus Mary Evans Picture Library. Kannen suunnittelu: Nathan Burton. Sidottu, kansipaperi.

Guardian-palkintoehdokas 2000.

Mitä Marylle tapahtui kolmesataa vuotta sitten?

Käsinkirjoitettuja paperiarkkeja tilkkutäkin vuoren alla. Tilkkutäkin johon kukaan ei ole koskenut yli kolmeensataan vuoteen. Kunnes eräänä päivänä täkkiä ryhdytään varovasti puhdistamaan ja sen sisältä paljastuu henkeäsalpaavan jännittävä tarina. Maryn tarina.

Mary Newburyn isoäiti on joutunut syytteeseen noituudesta ja tuomittu kuolemaan. Mary pakenee ennakkoluuloja ja noitavainoja Amerikkaan, puritaanisen siirtokunnan kanssa. Pitkän merimatkan jälkeen siirtolaiset lopulta saapuvat Amerikan rannikolle, Salemiin, mutta jatkavat sieltä vielä matkaa uskonveljiensä perustamaan kylään, Beulahiin.

Rohkea ja särmikäs Mary saa uudessa maassa sekä ystäviä että vihamiehiä. Valitettavasti Amerikka ei osoittaudu sen vapaamielisemmäksi kuin Englantikaan, ja kun Mary samoilee itsekseen metsissä ja ystävystyy intiaanipojan kanssa, on ahdasmielisen yhteisön mitta täynnä.

Celia Reesin teoksen julkaisuoikeudet on myyty yli 16 maahan. Vangitsevaan teokseen on luvassa myös jatkoa.