Muukalainen (Matkantekijä #1) - Diana Gabaldon8

Kirja-arvio :: Muukalainen

Kirjoittanut ppp2

Juoni kulki sujuvasti, henkilöhahmot ja miljöö oli kuvattu kauniisti ja mielenkiintoisesti. Rakkaus, seksi, sota, ja historia nitoutui sulavasti yhteen. Vaikeitakin asioita oli lähestytty suoraan yksityiskohtia säästelemättä, eikä se saanut minua voimaan pahoin tai ahdistumaan. Ehdottomasti aikuisempaan makuun. Teksti oli luontevaa sekä aidontuntuista, melkein kuin itse olisin kulkenut skotlannin tuulisilla nummilla. Fantasiaelementtejä kirjassa oli vain aikasiirtymät, mikä ei tehnyt hallaa täälle historiallisella romaanille. Ehdottomasti luen jatko-osat. Janoan tietää miten parille käy.

Muukalainen

Alkuteos ilmestynyt 1991. Suomentanut Anuirmeli Sallamo-Lavi. (Catullus-sitaatti teoksesta Liber Carminum – Laulujen kirja, Otava 1965. Suomentanut Päivö Oksala.)

1. painos: Gummerus, 2002. Kannen kuva: Mika Launis. Sidottu, kansipaperi.
3. painos: Loisto, 2004. Kannen kuva: Mika Launis. Nidottu.
4. painos: Gummerus, 2008. Kannen kuva: iStockphoto. Nidottu.
5. painos: Gummerus, 2013. Uusi kansikuva. Nidottu.
6. painos: Gummerus, 2015. Tv-sarjakansi. Nidottu.

Toinen maailmansota on ohi, kun Claire ja Frank Randall lähtevät lomalle Frankin esi-isien synnyinseudulle Skotlannin ylämaalle. Sillä aikaa kun Frank tutkii vanhoja papereita, Claire vaeltelee nummilla ja keräilee lääkekasveja. Pahaa aavistamatta Claire astuu muinaisen kivikehän halkeamaan. Yhtäkkiä hän löytää itsensä keskeltä 1700-lukua ja klaanisotien riepomaa Skotlantia.

Clairen on pakko hyväksyä uskomaton tosiasia: hän on siirtynyt ajasta toiseen ja hänestä on tullut muukalainen. Claire saa pian vakoojan ja noidan leiman otsaansa, siksi oudolta hän sairaanhoitajan taitoineen vaikuttaa. MacKenzien klaanin suojissa hän kokee pakoretken toisensa perään. Pian Claire saa havaita, että hänellä on aviomies yhdellä ja rakastettu toisella vuosisadalla.

Diana Gabaldon on synnyinnäinen tarinankertoja. Muukalainen on hänen Matkantekijä-sarjansa ensimmäinen osa. Historiallinen fantasia, sukuhistoria, arjen yksityiskohdat ja huikeat juonenkäänteet luovat maailman, jota lukija ei unohda.