Käärmeenlumooja (Faunoidit #1) - Annukka Salama10

Kirja-arvio :: Käärmeenlumooja

Kirjoittanut SiriusChristus

Yllätyin suuresti kirjasta! Olen aika nirso toisaalta lukemaan suomalaista fantasiaa, mutta tässä on onnistuttu todella hyvin ja sopivasti ärsyttävä päähenkilökin mukana! Uteliaisuus tietenkin pisti lukemaan ja alelaari antoi kiihdykettä, piti sitten ostaa loputkin osat hyllyyn, vaikka ei ollut edes ensimmäistä aloittanut. Suosittelen siis suuresti niillekkin jotka eivät suomalaisesta fantasiasta perusta ja uskaltaa ottaa haasteita vastaan!

Käärmeenlumooja

Graafinen suunnittelu: Anna Makkonen. Sidottu.

Topelius-palkintoehdokas 2013.

”Se skeittasi kuin joku Tony fucking Hawk.”

Oletko koskaan miettinyt miltä tuntuisi, jos puolet kyvyistäsi tulisi satunnaisesti valitulta eläimeltä? Unna on ketterä kuin orava. Hän putoaa aina jaloilleen, kiipeää puuhun vaikka takaperin ja heittää skeittilaudalla henkeäsalpaavia voltteja. Unna on luullut olevansa ainoa laatuaan, kunnes skeittaa itsensä salaperäisen Rufuksen jengiin. Synkänkomea poika ottaa Unnan suojelukseensa, mutta tuo yhteisöllisyyden lisäksi tämän elämään kasan hallitsemattomia riskejä. Toiset niistä ovat suloisia kuin suudelma, toiset tappavia kuin metsästäjän luoti.

Käärmeenlumooja on faunoideista kertovan sarjan villin tyylikäs avausosa, joka yhdistää yliluonnollisia aineksia ja leiskuvaa intohimoa poikkeuksellisen vetävällä otteella. Annukka Salama (s. 1980) on tamperelainen nuorten- ja lastenkulttuurin moniosaaja. Käärmeenlumooja on hänen esikoisromaaninsa.

Kirjatraileri Youtubessa.

Käärmeenlumooja kulkee hauskasti fantasian ja toden rajamailla. (…) Fantasian piirteet istuvat hyvin tavanomaiseen kaupunkikuvaan ja vielä korostuvat loppua kohti.” – Mari Viertola, Turun Sanomat