Illallinen vampyyrin kanssa

@ Abigail Gibbs
Illallinen vampyyrin kanssa - Abigail Gibbs 8.02   215

Alkuteos ilmestynyt 2012. Suomentanut Kari V. Koski. Sidottu.

Kuolematon rakkaustarina on tullut lihaksi ja vereksi.

“Suljin silmäni ja tunsin hänen veitsenterävien hampaidensa keveän painalluksen vasten kurkkussani sykkivää valtimoa ennen kuin toinen niistä puhkaisi ihoni ja painautui syvemmälle.”

K–16!

Abigail Gibbs (s. 1994) julkaisi romaaninsa netissä pala palalta, loppua lukuun ottamatta. Tarina sai 17 miljoonaa sivulatausta ja 24 000 kommenttia lukijoilta. 18-vuotiaana Gibbs teki kahdesta kirjasta sopimuksen HarperCollins-kustantamon kanssa ja kirjan oikeudet on jo myyty moneen maahan. Jatko-osa on jo tekeillä.

Risingshadow arvostelu - Niina Tolonen (Nafisan)

Kirja julkaistu heinäkuu 1, 2013 (Otava)
Alkuperäinen nimi Dinner with a Vampire
Tietoja muokattu helmikuu 7, 2023

helmikuu 24, 2017

Valitsin kirjan alunperin kannen ja nimen perusteella ja se kyllä kannnatti! Kirja tempasi mukaansa aivan täysin. Olisi tätä enemmänkin voinut lukea. Tekstistä huomaa kyllä, että kirjoittaja on nuori, mutta ei se kirjasta huomnoa tehnyt. Omalla tavallaan hyvinkin erikoinen kirja, mutta minuun tämä kyllä osui ja upposi.

Anneliana
tammikuu 22, 2017

Oukei. En oikein saa kokoon mitään kovin rakentavaa mielipidettä tästä kirjasta. Juoni oli täynnä virheitä, mutta hahmoista minä kyllä pidin. Luin tämän kirjan kauan sitten, mutta muistan vieläkin että kirjan luettuani oli sellainen 'mitä helvettiä'-fiilis. Juoni koetteli mielestäni jopa fantasian rajoja ja oli aika epätodennäköinen joissakin kohdissa. Ihan mukava kirja. Ei kuitenkaan mikään sellainen, jonka ottaisin mukaani jos taloni syttyisi tuleen ja minulla olisi mahdollisuus napata vain lempikirjani. Hehheh.

MustaParonitar
marraskuu 11, 2015

Noniin, noniin. Hands down, ehkä paras vampyyrikirja minkä oon lukenu. Rakastan ehdottomasti sitä, että tässä kirjassa vampyyrit ei oo mitään kimaltelevia nättipoikia, jotka juo verta eläimistä, vaan ihan aitoja, raakoja, barbaarisia vampyyreja. Se oli hirveen mukavaa vaihtelua ja tykkäsi myös päähenkilöstä. Violetissa oli jotain, mikä sai heti sen puolelle näissä kaikissa jutuissa. Se ei oll sellanen itseensä käpertyvä poraaja vaan oikeesti tiesi mitä teki tai halus tehä ja sai oikeesti jotain muutaki aikaan ku vanan kyyneliä. Tyyli on hirveen kiva ja vapauttavaa vaihteeks lukea jonkun niin nuoren kirjottama kirja, jossa on niin tuore näkökulma kaikkeen :D

LuQuToukka
kesäkuu 17, 2015

Kirja oli mahtava ja alusta asti mukaansa tempaava. Yhtyen edellisiin raadollisuus oli mahtava juttu mikä teki kirjasta erilaisen, kuin muut vampyyri -kirjat. Jatko- osaa odotellessa :)

Mirelle
kesäkuu 12, 2015

Ihan hyvin keksitty mielikuvituksellinen juoni, mutta mielestäni liian "hömppää". Päähenkilöön keskityttiin liikaa ja muita henkilöitä ei sitten juuri kuvailtu. Veikkaan että en osta jatko-osaa.

Katki
joulukuu 2, 2014

Jos etsii twilightia niin saa twilightia :P Kirja oli viihdyttävää, epäloogista draamahöttöä. Positiivinen yllätys oli raadollisuus: vampyyrit eivät ole söpöjä halimussuja vaan oikeasti verisiä murhaajia. Veri, sylki ja kyyneleet roiskuvat ja kaikki näyttäytyvät välillä pahimmillaan. Toinen upea asia oli the pariskunnan välille rakennettu kipakka ja suorastaan vihamielinen jännite!

Kat
elokuu 17, 2014

Yksi parhaimmista kirjoista mitä olen lukenut. Intiimit kohtaukset olivat kuumottavia hyvällä tavalla ja miten kirjoittaja oli yksityiskohtaisesti selittänyt kaikki kohtaukset.. Joissain kohdissa kirjaa, tarina meni pitkäveteiseksi, joka oli inhottavaa kun kirja oli jo lähtenyt mukavasti käyntiin.

Radioactive
elokuu 1, 2014

Kirja oli loistava!! Sitä voi lukea uudelleen ja uudelleen ja ei kyllästy yhtään! Suosittelen kaikille ja odotan innolla toista osaa:)

Kirassiina
toukokuu 30, 2014

Loistava Vampyyri-kirja. Violet on suorastaan itsepäinen, mutta silti hyvin aito ihminen. Hänet on suorastaan luotu(niin kuin onkin)Kasparin päänmenoksi. odotan innolla jatko-osaa. K-16 merkintä lisäsi alle kuusitoista vuotiaan mielenkiintoa roimasti. Tässä on aitoja vampyyreja, eikä mitään glitter-Twilight-vampyyrejä, jotka vievät mielenkiinnon juonelta ja sen käänteiltä.

Tantor90
toukokuu 11, 2014

Aivan Ihana kirja!!, Hyvin harvoin minä kirjoitan kirja arvosteluja mutta tämän luettuani oli ihan pakko kirjoittaa. Olen lukenut muutamia vampyyrikirjoja ja tämä kyllä meni ylitse muiden, aivan huippu! kaspar, oih, näin omin mieli kuvituksin millainen hurmuri on, vaikka tuntu kirjan alussa että voi helkkari mikä ääliö, mut kun kirjan keski osaan pääsi niin voi voi, eli kannatan kyllä lukemaan tämän kyseisen kirjan. <3 Jatko-osaa odotellessa <3

shewolf
huhtikuu 14, 2014

ihana ihana ihana!!! suosittelen kaikille ketkä rakastavat vampyyriromantiikka ja jännitystä! todella hyvä, kun luin viimiset lauseet viimeiseltä sivulta, olin niin pettynyt siihen että luin sen niin nopeasti, että oli pakko alottaa heti uudelleen! kunpa se jatko-osa tulisi jo pian!

BlackRose99
huhtikuu 7, 2014

Rakastuin heti tähän kirjaan!!!Välillä kirja oli aika sekava mutta eipä se minun lukutahtia haitannut. Innolla odottan seuraavaa osaa.

Ruttola
maaliskuu 22, 2014

ehdottomasti paras vampyyrikirja!!!! Kaspar on ehdottomasti suosikkini kaikista maailman vampyyreistä, ellei Eric Northmania lasketa ;)... Ihania seksikohtauksia... Ehkä paras kirja, jonka olen lukenut!!!

Kirjakaapin tyttö
maaliskuu 17, 2014

Itse pidin kirjasta aivan liikaa. Olen aina pitänyt kaikista kirjoista joista löytyy. Twilightit kahlasin läpi ilman mitään ongelmia joten tämä sai tietenkin sormet syyhyämään. Pidin henkilöistä ja odotan innolla seuraavaa osaa. Toivottavasti saadaan suomeksi pian! <3

joulukuu 13, 2013

Täytyy myöntää, että mulla oli vähän ennakkoluuloja kyseistä kirjaa kohtaan, kiitos Twilightin. Kun oli nuorempi, Twilight oli suunnilleen lempikirjasarjani. Näin vanhempana (peräti 21-vuotiaana) se sarja on huonontunut roimasti ja kaikki vampyyriaiheiset kirjat/kirjasarjat leimaan automaattisesti Twilighteiksi. Mutta luettuana Illallinen vampyyrin kanssa mielipiteeni muuttui. Kyseinen kirja oli melkeinpä täydellinen. Hahmot olivat kaikki selkeästi yksilöitä ja pidin tosi paljon Violetista. Tyttö oli räväkkä, eikä luovuttanut helpolla. Pidin myös Kasparista alusta lähtien, vaikka hän olikin alussa ärsyttävä. Kirjan juoni oli todella hyvä ja juonikuviot onnistuneita. Mutta ennen kaikkea kirjassa oli paljon ennalta-arvaamattomia juonenkäänteitä, mikä oli todella hyvä juttu. Ja vielä pitää sanoa pari sanaa itse kirjailijasta. Ei ikinä uskoisi, että tyttö on vasta '94 syntynyt, niin loistavast hän osaa kirjoittaa. (Voi miksen mnä voisi kirjoittaa yhtä hyvin?) Odotan innokkaasti kirjan jatko-osaa.

Jewel
joulukuu 12, 2013

Olisin halunnut pitää tästä kirjasta, koska se vaikutti lupaavalta kannen perusteella. Lopputulos on kuitenkin tylsä, ylipitkä ja moneen kertaan nähty, enkä pitänyt henkilöhahmoistakaan. Seksi- ja väkivaltakohtaukset tuntuivat hiukan noloilta kirjassa, joka tyylinsä ja kerrontansa puolesta sopisi mielummin alle 16-vuotiaille. En aio lukea jatko-osia.

BookSolder
marraskuu 9, 2013

No mistä aloitetaan. Ensinnäkin tykkäsin kirjan ideasta ja se on aika twilight tyyppinen mutta ei kuitenkaan. Toiseksi tykkäsin tosi paljon, että kertoja vaihtui Violetista, Kaspariin välillä Kolmanneksi ymmärrän nyt kun luin miksi kirja on k-16. Neljänneksi odotan todellakin seuraavaa osaa! Suosittelen!

BloodyTears
lokakuu 7, 2013

Okei, mä en oikein tiedä, että mitä mä tältä oikeastaan odotin, mutten kyllä takuulla tätä. Ja tämä kirja tuntuu jotenkin tutulta, ja tuntuu kuin olisin lukenut sen aikaisemminkin. Vaikka eihän sen pitäisi olla mahdollista, kun on kumminkin näinkin tuoreesta opuksesta kysymys... Ja muutenkin minusta tuntuu., että odotan aina liikaa kirjoilta, joissa vain mainitaankin sana "vampyyri." Ja lähes aina olen joutunut pettymään.

lokakuu 4, 2013

Kijr aoli ihana ja vaikak se oli melko ennalta arvattava se oli mukavaa luetatvaa. Jään odottamaan innolla seuraavaa osaa!

Nightmere
syyskuu 22, 2013

Nytki luettuani kirjan, sydämeni vielä pamppailee. Kun ottaa huomioon minkä ikäisenä kirjailia aloitti kyseisen kirjan teon, niin vau. Kirjailialla ei ainakaan vaikuta puuttuvan mielikuvitusta. Mitä henkilöihin tulee...Rakastin Violetin jääräpäisyyttä ja uhmakkuutta Kasparia kohtaan ja Kasparia taas inhosin itsekyyden ja väkivallan takia, mutta kun loppua kohden, kun Kasparin luonne muuttui pehmeämmäksi, muuttui myös mielipiteeni häneen. Tumman puhuva, mustaa huumoria ja sadismia sisältävä kirja on mielestäni raa'empi että parempi, kuin Twilight. Aivan ihana, odotan jatko-osaa! Ainakin sain kirjan loppuosassa kuvan, että tarina oli vasta alkua.

Quine
syyskuu 17, 2013

Heh.. Ikäraja joo ymmärään osittain. Kirja oli erittäin hämmentävä pitkään lukijalle. Pääsä löityhjää viikon ajan ja sitten aloin miettimään mitä pitäisi ajatella. Päätin aloittaa tästä: Alku oli lupaava, mutta mitä pidemmälle etenin lukemisessa aloin synkistyä ja ärsyyntymään. Kirja herättää minussa outoja tunteita. mikään ei oikein kuvannut kirjaa täysin oikea. Keski vaiheilla olin varma ettei päähenkilö suostu muutumaan vampyyriksi, koska hän oli niin lupaava. Lopulta kun kirjassa hän suostui olin vähän että: Mitä sää oikein teet?.. Lopussa kuitenkin pää ailkoi lyödä tyhjää. Tunne oli hämmenys. Tämä kirja lyötäysillä naamaan eikä yhtään hellitä. Kirja on jopa vähän lapsellinen, mutta ei huono. Itse pidin kirjasta joka tapauksessa.

The Big Bad Wolf
elokuu 16, 2013

Gibbs kirjoitti tätä neljätoistavuotiaasta seitsemäntoistavuotiaaksi ja ikäraja on kuusitoista... Hauskaa. Odotin tältä suht paljon, enkä ihmeekseni pettynyt. Yllättäen tämä oli hyvä kirja. Siinä missä Edvard on kultupoika ja unelmavävy, Kaspar on oikeasti hirviö. Ensimmäinen vampyyri, joka oikeasti oksetti ja ahdisti. Mutta kun mietti vampyyrejä mytologian olentoina, huomasi Gibbsin muistavan, ettei verenimijöitä ole ihan tarkoitettu sylikoiriksi. Petopuoli oli tuli selkeästi esille, minkä nyt lasken plussaksi. Violet oli mukava päähenkilö. Yleensä en pidä juuri tuosta olennaisesta koppavuudesta, mutta tässä se toimi. Kokonaisuus oli paikoin kömpelö, mutta toimiva. Teksti toimi hyvin, tai ehkä kirjoitustyyli. Alun ja keskikohdan vähältä piti -tilanteet otin täydestä. "Ei päähenkilöä voi tappaa" -ajatus ei käynyt mielessäkään. "Ai nyt jo kuollaan? Miksi?" Taitavaa. Yleisesti pidin. Voittaa kepyesti muun nykyvampyyrikirjallisuuden (jonka allekirjoittanut on lukenut) mutta jää vähän alle koko genren parhaimmiston. En pitänyt sanasta "törppö".

Scartti
elokuu 10, 2013

Toivottavasti hänen kustannustoimittajansa auttaa häntä karsimaan seuraavasta osasta rutkasti enemmän kuin tästä... Ajoittain aivan järkyttävän puuduttavaa luettavaa ja parissa kohdassa suomennoskin aiheutti hämmennystä, mutta en jaksanut kirjoittaa lauseita muistiin. Tästä on nuoren tytön sitten hyvä kehittyä. Ehkä kirjoittaa joku päivä mukavan tiiviin ja vähemmän sekavan kokonaisuuden. "The sexiest romance you'll read this year": näköjään kaikkien mielestä henkistä ja fyysistä vakivaltaa käyttävä mies vaan on ihan sykähdyttävän seksikäs. Ihkuu, kun uhkaa raiskata ja tappaa.. mut hei, se on vampyyri.. seksikästä. Kaspar on hahmona puistattava ja ällöttävä tyyppi. Oikeastaan kaikki tyypit, paitsi etäiseksi jäänyt Cain, olivat käsittämättömän typeriä. Luulisi, että vuosisatoja eläneet vampyyrit olisivat jotenkin fiksumpia ja aikuismaisempia.

Riley Charlotte
heinäkuu 19, 2013

Ihana kirja, ja tosi hyvä niin nuoren kirjoittamaksi. Jossain kohdissa oli vähän sekavaa ja välillä piti pidätellä naurua. Oli kivaa, että Abigail ei tehnyt Violetista sellaista heti ensimmäisen vampyyrin syliin lankeavaa tyttöä, vaan vähän koppavan ja rohkean, joka usemmiten uskalsi sanoa mitä sylki suuhun toi. Kaspar oli myös tosi kiinnostava hahmo ja oikea kunnon vampyyri. Kirjaan on kyllä tarvittu mielikuvitusta ja paljon, joten plussaa siitä. Odotan innoissani jatkoa tälle vampyyri tarinalle.<3

heinäkuu 14, 2013

Huhuh. En tiedä mistä aloittaisin. Minulla ei oikein ollut mitään odotuksia tämän kirjan suhteen kun sain sen käsiini, mutta tämä kyllä onnistui potkaisemaan päähän ja jättämään lukijansa jotenkin täydellisen hämmennyksen valtaan. Valitettavasti tämän kirjan kirjoitusasusta huomaa, että sen on kirjoittanut nuori tyttö, mutta vaikka kirja ajoittain herättää parodiamaista huvittuneisuutta, se myös tavallaan saa lukijansa vakavaksi. Kirjailija kirjoittaa suoraan, kiertelemättä ja kaartelematta katkeilevista kaulajänteistä, kipakasta Violetista ja kirjavista hahmoista, joista suosikiksi tottakai nousi Kaspar, joka on täysin muuta kuin Twilightin kimaltavat vampyyrit. Kaspar puree, uhkailee ja käyttäytyy kuin oikea vampyyri konsanaan, joten pisteet kotiin kirjailijalle! Vaikka kirja on pitkä, se piti minut otteessaan alusta loppuun vaikka suurin osa tapahtumista liittyikin Violetin elämään vampyyrien keskellä ja hänen tuntemuksiinsa. Tätä kirjaa on vähän vaikea kuvailla. Toisaalta se on välillä vähän pinnallinen ja lapsellinenkin, mutta suurimmaksi osaksi se kuitenkin tursuaa tummanpuhuvaa romantiikkaa, verta ja vaaroja. Outoudestaan huolimatta tämä kirja on seksikäs, niin oudolta kuin se kuulostaakin. En tiedä pääseekö kukaan kanssani samalle aaltopituudelle, mutta minä ainakin pidin!

Ansqqu
syyskuu 10, 2014