Mayojen testamentti (Mayojen testamentti #1) - Steve Alten6

Kirja-arvio :: Mayojen testamentti

Kirjoittanut MelodyPond

Alunperinhän siis luin kirjan, koska sairaalassa oleva mummuni oli käskenyt äitini lukea sen, mutta äiti ei jaksanut lukea loppuun niin luin lopun ja muutamia muita kohtia ja kerroin hänelle miten kirja loppuu. Pari vuotta myöhemmin löysin sarjan seuraavan osan Citymarketin poistomyynnistä ja ostin sen, koska tiesin, että omistan edellisenkin osan. Luin sitten tämän ensimmäien osan kokonaan, kannesta kanteen, ja pidin siitä, vaikka en ihan kaikkia termejä ymmärtänytkään.

Mayojen testamentti

Alkuteos ilmestynyt 2001. Suomentanut Laura Beck. Sidottu, kansipaperi.

Mayojen testamentti on jännityskertomus mayojen kalenterin ennustamasta ihmiskunnan tuhosta joulukuussa 2012. Yhdysvaltalaisen tieteiskirjailijan Steve Altenin romaani Mayojen testamentti on sekoitus science fictionia, päivän politiikkaa ja muinaishistoriaa.

Kirjan päähenkilö on mielisairaalaan vangittu paranoidi skitsofreenikko, tutkija Mick Gabriel. Gabriel yrittää viedä loppuun edesmenneen arkeologi-isänsä tutkimukset ja ratkaista mystisen, 2000 vuotta vanhan mayojen kalenterin ennustuksen. Ennustuksen mukaan ihmiskunta tuhoutuu 21. joulukuuta vuonna 2012. Avukseen Gabriel saa sairaalan harjoittelijan, psykiatri Dominique Vazquezin. Heillä on vain muutama kuukausi aikaa selvittää kuinka ennustuksen toteutuminen voidaan estää.

Mayojen testamentti on Altenin toinen suomennettu romaani. Teoksen käännösoikeudet on myyty 17 maahan ja sitä on myyty tähän mennessä yhteensä 1 000 000 kappaletta.

Kirjaa voi verrata Star Warsiin.” – Publishers Weekly