Metsän henget (Alkumetsä #2) - Robert Holdstock10

Kirja-arvio :: Metsän henget

Kirjoittanut Eija

Tapahtumat on pääosin kuvattu sisällä metsässä toisin kuin sarjan ensimmäisessä osassa Alkumetsässä. Pidin Metsän hengistä todella paljon. Siinä on sellaista kiehtovaa mystisyyttä ja mielikuvituksen lentoa mistä pidin. Kirjassa on täynnä tapahtumia, ajat ja tarut sekoittuvat ja kirja sisältää tunteiden koko kirjon – on iloa, surua, rakkautta, vihaa, inhoa, julmuutta ja kaikkea muutakin, jopa kauhua. Tarinan sisälle aivan uppoutui.

Metsän henget

Alkuteos ilmestynyt 1988. Suomentanut Anja Haglund. Päällys: Piotr Tomaszewski. Scifin parhaita. 2. painos 1991. Sidottu, kansipaperi.

British Science Fiction Association Award 1989.

Metsän henget on itsenäinen jatko-osa Alkumetsälle, 80-luvun kenties omaperäisimmälle tieteisromaanille, jossa myytti, legenda ja fantasia yhtyivät ikimuistoisella tavalla.

Uuden tarinan keskushahmo on nuori tyttö, Tallis Keeton, jonka veli oli Alkumetsän henkilöitä. Kadonnutta veljeään etsivän tytön vaellus aarnimetsän syvyyksiin on mahtava seikkailu ihmisen monikerroksiseen historiaan, kadonneiden kansojen ja kulttuurien pariin. Se on väkivaltainen ja raju maailma, jossa toden ja mielikuvituksen aja katoaa taruolentojen herätessä elämään.

Alkumetsän tavoin myös Metsän henget on palkittu Englannissa huomattavalla tieteiskirjapalkinnolla.