Kirja-arvio: Taivaallisen tulen kaupunki

Kirjoittanut Li - 3.0

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Kuten aiemminkin olen todennut, niin Clare kirjoittaa teknisesti ottaen erittäin hyvin. Juonen kannalta asia ei ole niinkään. Pidän toki hänen ideastaan varjometsästäjistä, jotka suojelevat maailmaamme, mutta varsinkin loppua kohden kirjojen juoni on muuttunut hyvin ennalta-arvattavaksi. Pidin sarjasta varsinkin aluksi hyvin paljon, ja sen maailma imaisi mukaansa. Clare kirjoittaa hyvin ja olen valvonut tämän sarjan parissa useamman kuin yhden yön. Kuitenkin kolmannen osan jälkeen rupesin miettimään, onko sarjaa pakko välttämättä jatkaa. Neljäs osahan kertoi selvästi samoista henkilöistä, mutta koska suuri ja perusteellinen uhka oli vaihtunut, olisi ollut mukavaa saada uusi nimi sarjalle. Vaikka tykkään paljon enemmän tästä Sebastian -ideasta, siitä kertovat kirjat jättivät minut vähän kylmiksi. Henkilökemia jota ei muutenkaan kuvattu paljoa jäi aikalailla kokonaan ja hahmoihin oli kaiken aikaa hankalampi samaistua. Lisäksi kirjat olivat aika tylsiä ja näkökulmia vaihdeltiin jatkuvasti. Aivan liikaa jaarittelua, joka ei ollut kovinkaan olennaista. Lisäksi kirjat oli kirjoitettu siihen malliin, että niillä ei ollut selkeää loppua vaan se pakotti lukemaan seuraavan. Pidin enemmän ensimmäisten kirjojen selkeistä lopuista jonka jälkeen sai itse päättää, haluaako tietää miten Valentinen kanssa lopullisesti käy. Tämä kirja oli minulle henkilökohtainen pettymys. Claryn suuri valinta ei ollutkaan kovinkaan suuri. Olen pitänyt paljon Sebastianista ja erityisesti hänen ja Claryn "perhe tapaamisista". Koska odotin kirjan kertovan paljo Clarysta ja Sebastianista, voitte kuvitella pettymykseni kun he vaihtoivat muutaman sanan pari kertaa. Olisi ollut huomattavasti mukavampaa jos Sebastian olisi saanut Claryn ihan oikeasti vangiksi ilman että hänen tunteensa sotkivat asiaa. Kirjan loppu oli aika sekava ja selittelemätön. Selvä petaus Claren muille varjometsästäjistä kertoville sarjoille. Tämä kirja olisi ollut paljon parempi jos Emma ei olisi ollut mukana. Tai olisi ollut sitten kunnolla, hän jäi nimittäin aika mysteeriksi ja oli lähinnä häiriötekijä henkilölle joka ei ole lukenut muita Claren kirjoja. Lisäksi minua harmitti suuresti, että lopussa kaikki antavat Sebastianille/Jonathanille anteeksi ja surevat tätä, Simonilta viedään muistot jotka rupeavat sitten palaamaan ihmeellisesti, Magnuksesta ja Alecista tai muista hahmoista ei kerrota mitään ja kukaan muu kuin Magnus ei edes yritä estää historiaa toistamasta itseään. Lopun perusteella ihmettelen miten varjometsästäjiä oli vielä tarinan alun aikaan kun heidän hallituksensa ja lakinsa olivat sellaisia sontaläjiä näin kauniisti sanottuna. Ei siis mikään ihmeellinen teos, sillä surkea juonen toteutus tuhosi muuten toimivan idean. Hyvät kirjoitustaidot eivät siinä kauheasti lohduttaneet. Kirjaa olisi voinut lyhentää varmaan puolella poistamalla turhan jaarittelun tai sen tilalle olisi voinut laittaa jotain oikeasti hyödyllistä tai edes mielenkiintoista tekstiä. Jätän siis hyvin sekavissa tunnelmissa tälle sarjalle hyvästit, mielipiteeni siitä on nimittäin vielä kysymysmerkki. Toisaalta pidin ja toisaalta en. Vaaka taitaa tällä kertaa kallistua jälkimmäiseen vaihtoehtoon.

Tietoa kirjasta :: Taivaallisen tulen kaupunki

Cassandra Clare Julkaistu: joulukuu 5, 2014
Tyylit: fantasiaurbaani fantasia, nuoret
Avainsanat: ihmissudet, tv-sarja, vampyyrit

Alkuteos ilmestynyt 2014. Suomentanut Terhi Leskinen. Sidottu.

Ylistetyn Varjojen kaupungit -sarjan kauan odotettu ja huikean jännittävä päätösosa

Clary ja hänen ystävänsä taistelevat pahinta koskaan kohtaamaansa vihollista vastaan: Claryn omaa veljeä. Sebastian kääntää varjonmetsästäjiä puolelleen, raastaen erilleen perheitä ja rakastavaisia.

Taistelu maailman kohtalosta vaatii varjonmetsästäjiltä kauhistuttavia uhrauksia.

Luukaupunki (Varjojen kaupungit, #1)Kadotettujen sielujen kaupunki (Varjojen kaupungit, #5)Varjojen kaupungit IV–VIAamunkoi (Houkutus, #4)Lasikaupunki (Varjojen kaupungit, #3)
Astorethein, LordStenhammar
Uusin jäsen: Ronja