Hyviä enteitä - Terry Pratchett, Neil Gaiman8

Kirja-arvio :: Hyviä enteitä

Kirjoittanut Elitistisika

K:Mitä tapahtuu, kun yhdistää Neil Gaimanin ja Terry Pratchettin? V:Aivan hillittömän hauska ja kiero teos, jota ei voi laskea käsistään! Ihanasti historialliset yksityiskohdat noitavainoineen vedetty mukaan ja ehkä "vähän" vääristelty. Jos Kiekkomaailma kolahtaa, kolahtaa hyvät enteetkin.

Hyviä enteitä

Alkuteos Good Omens: The Nice and Accurate Prophecies of Agnes Nutter, Witch ilmestynyt 1990.

1. laitos: Hyviä enteitä: Noita Agnes Nutterin Hienot ja Oikeat Ennustukset. Jalava, 1992. Suomentanut Marja Sinkkonen. Tennysonin runon suomennos Matti Kannosto. Kansi: Jari Rasi. Jalavan kauhusarja 17. Nidottu.
2. laitos: Hyviä enteitä: Noita Agnes Nutterin tarkat ja huvittavat ennustukset. Jalava, 2020. Sisältää kirjailijoiden esipuheen ja jälkisanat alkuteoksen vuoden 2006 laitoksesta. Suomentanut Mika Kivimäki. Tv-sarjakansi. Sidottu.

World Fantasy -palkintoehdokas 1991, toinen sija Locus-palkintoäänestyksessä (fantasiakirjat) 1991.

Noita Agnes Nutter kirjoittaa Hienoissa ja Oikeissa Ennustuksissaan, että maailmanloppu koittaa eräänä lauantaipäivänä.

Demoni Crowleylla ja hänen vanhalla ystävällään – ups, vihamiehellään siis – enkeli Aziraphalella on miettimistä. Miten estää maailmanloppu, kun maan päällä oikeastaan on niin mukavaa?

Ei auta. On estettävä Helvetin enkelten eteneminen, on pysäytettävä noidanetsijäin armeija (kaikki kaksi soturia), ja, huhhuh, nitistettävä itse antikristus.

Mikä häpeä. Antikristus nimittäin on mitä miellyttävin yksitoistavuotias nuorimies...

HYVIÄ ENTEITÄ on ratkiriemukas maailmanlopun visio. Kuulostaako ristiriitaiselta? Sarjakuvakäsikirjoittajina tunnetut Terry Pratchett ja Neil Gaiman irvailevat maailman menoa häpeämättömästi ja kutkuttavan osuvasti. Tosikot älkööt vaivautuko.