Kirja-arvio: Outolintu

Kirjoittanut Swordsman - 4.0

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

En enää edes muista, miten sain alunperin tietää tästä kirjasta. Varmaan huomasin vain sattumalta netissä mielipiteitä ja kehuja tästä, ja kiinnostus heräsi. Aloin pitää kirjasta paljon jo ensimmäisillä sivuilla. kirjoitustyyli on mielestäni hyvin samantapaista kuin Nälkäpeleissä, jotka ovat yksiä suosikkikirjoistani. Ja vaikkei tämä aivan niiden tasolle mielestäni yltänytkään, oli teksti silti vähintäänkin melkein yhtä koukuttavaa. Jossain keskivälin tienoilla (tai tarkemmin sanottuna heti, kun Neljä tuli mukaan kuvioihin enemmän kuin pelkkänä valmentajana) teksti alkoi mennä mielestäni vähän typeräksi. Koko juoni tuntui pyörivän pelkän Neljän ja Trisin suhteen ympärillä, ja melkein joka luvussa Tris tapasi Neljän vähintäänkin kerran. Yhdessä vaiheessa (taisi olla suunnilleen luku 30) koko juttu alkoi mennä niin typeräksi, että teki melkein mieli lopettaa lukeminen kokonaan. Onneksi en lopettanut, koska melkein heti perään tuli se lopun taistelu, joka oli hyvää luettavaa. Välillä, varsinkin lopussa, juoni tuntui välillä menevän vähän turhan nopeasti, mutta eipä se varsinaisesti häirinnyt. Kaikenkaikkiaan hyvä kirja, ja aion lukea trilogian muutkin osat.

Tietoa kirjasta :: Outolintu

Veronica Roth Julkaistu: tammikuu 16, 2014
Tyylit: scifidystopia, nuoret
Avainsanat: elokuva

Alkuteos ilmestynyt 2011. Suomentanut Outi Järvinen. Sidottu. Uusi painos elokuvakannella 2014, nidottu.

Kerron itselleni niin tiukasti kuin pystyn, että näin asiat täällä menevät. Me teemme vaarallisia temppuja ja ihmisiä kuolee. Ihmisiä kuolee, ja sitten me teemme lisää vaarallisia temppuja. Mitä pikemmin pystyn sen seikan omaksumaan, sitä varmemmin selviän hengissä tästä ... (lisää)

Kapinallinen (Outolintu-trilogia, #2)Nälkäpeli: Matkijanärhi (Nälkäpeli-trilogia, #3)Rajalla (Tarkoitettu-trilogia, #2)Poltettu maa (Maze Runner, #2)Routasisarukset (Routasisarukset, #1)
punnort, Jussi, LordStenhammar
Uusin jäsen: Jere Jokinen