Tämän lukemisesta on aikaa jo yli vuosi, mutta koitan parhaani mukaan muistaa kaiken olennaisen. Tykkäsin - ja tykkään vieläkin - tästä kirjasta tosi paljon. Aluksi kiinnostuin Sormusten Herroista kyseisten elokuvien ansiosta, ja isoveljeni suositteli lukemaan Hobitin ensin. Niin sitten tein. Hobitin teksti on paljon kevyempää kuin Sormusten Herrojen. Eikä se kyllä ole ihmekään, koska tämähän on alunperin lastenkirja. Kuvailu, juoni ja hahmot olivat hienoja. Luin tämän ennen Hobitti-elokuvien näkemistä, vaikka niistä ensimmäinen olikin jo ilmestynyt. Suosittelen muillekin kirjan lukemista ensimmäisenä, koska se ja leffat poikkeavat valtavasti toisistaan. Alusta alkaen lempihahmojani ovat olleet kääpiöt Fili ja Kili sekä itse päähenkilö Bilbo. Fili ja Kili vain olivat jotenkin hauskoja tyyppejä, ja Bilbossa minuun teki kai vaikutuksen se vaatimattomuus ja älykkyys. Yksi lempikohdistani oli ainakin arvoitusleikki Klonkun kanssa. Suosittelen ehdottomasti lukemaan!

Tietoa kirjasta :: Hobitti, eli, Sinne ja takaisin

J. R. R. Tolkien Julkaistu: 1973
Tyylit: fantasiakorkea fantasia, lapset
Avainsanat: elokuva, keski-maa, lohikäärmeet

Alkuteos The Hobbit or There and Back Again ilmestynyt 1937. Ilmestynyt suomeksi ensimmäisen kerran Risto Pitkäsen suomentamana nimellä Lohikäärmevuori vuonna 1973. Suomentanut Kersti Juva. Runot suomentanut Panu Pekkanen.

Painostiedot Kontuwikissä.

1. laitos: WSOY, 1985. Tekijän kuvittama. 24. painos 2003. Sidottu ja nidottu versio.
2. laitos: WSOY, 2003. Kuvittanut Tove Jansson. ... (lisää)

Ettei etäisyys ikävöisiKiinan pyhä helmiMustan rannikon kuningatar ja muita Conan-kertomuksiaKiven vartija (Belgarionin taru, #1)Vatukkatähden myrsky (Soturikissat-erikoisseikkailut, #7)
Uusin jäsen: Roope Kiiski