Kuka pelkää noitia

@ Roald Dahl
Kuka pelkää noitia - Roald Dahl 7.62   152

Alkuteos ilmestynyt 1983. Kuvittanut Quentin Blake. Suomentanut Sami Parkkinen. 7. painos 2005. Sidottu.

Whitbread-palkinto 1983.

Tämä ei ole satu, tämä on tarina oikeista noidista. Oikeat noidat ovat vaarallisimpia olentoja maanpäällä. Mistä voit tietää kuka on oikea noita ja kuka vain tavallinen herttainen rouva?

Jos et vielä tiedä, sinun on parasta ottaa se nopeasti selville – sillä oikeat noidat eivät inhoa mitään niin paljon kuin lapsia ja heillä on kaikenmoisia keinoja päästä näistä eroon. Tämä tarina kertoo kaiken mitä sinun tarvitsee tietää.

Kuka pelkää noitia sai lastenkirjallisuuden arvostetuimman palkinnon – Whitbread-palkinnon – ilmestyessään vuonna 1983.

Kirja julkaistu 1990 (Art House)
Alkuperäinen nimi The Witches
Taikasormi 5.98   43
Jaakko ja jättipersikka 6.72   76

Mallaspappi
kesäkuu 15, 2018

Hauska ja yllättävä kirja. Dahlilla todella omaleimainen ote, eikä missään muualla ole tullut vastaavanlaisia hahmoja ja tapahtumia vastaan samojen kansien välissä. Etenkin loppuratkaisu on niin epälooginen, ettei sitä osaa lainkaan odottaa, eikä oikein tiedä, pitäisikö olla iloinen vai surullinen vai mitä.

Mayia
joulukuu 8, 2016

Muistan lukeneeni tämän ala-asteella useampaankin otteeseen ja oli silloin yksi suosikkikirjoistani jännittävän tarinan ansiosta. Pitäisi napata jollain kirjastoreissulla mukaan ja lukea uudestaan, josko tarina yhä jaksaa innostaa.

Hermione Granger
tammikuu 16, 2015

Pidin kirjasta. Luin sen parissa illassa. Dahlin kirjoitus on eloisaa ja mukaansa tempaavaa- suosittelen kaikille.

fanpire
huhtikuu 7, 2013

Minäkin muistan kirjasta ensimmäisen kerran kuulleeni, kun ala-asteen opettaja luki sen luokalle ääneen. Olen sen jälkeen tämän muutaman kerran lukenut itsekin. Pienempänä kirja oli hirveän jännä, mutta sekava. Nykyään se on vain sekava, siitä ei oiken tahdo saada selvää ja se on kirjoitettutodella (minun mielestäni) ärsyttävällä ylimalkaisella tavalla..... Kolme tähteä annoin sen hyvän lapsuuden muiston kunniaksi :)

ShadowMaker
maaliskuu 22, 2013

Ollessani ala-asteella opettajani luki tätä luokalleni ääneen. Itse en oikein koskaan saanut ideasta täysin kiinni, vaikka muistelen kyllä kuunteleeni tarkkaankin. Jokin tässä mättää, en tiedä oikein mikä... Tai mättääkö tässä nyt loppujen lopuksi sitten mikään. No, ainoa asia minkä voin varmasti todeta on se, ettei tämä oikein ollut minun kirjani. Kaksi ja puoli tähteä.

Nafisan
heinäkuu 19, 2016