Magiaa (Septimus Heap #1) - Angie Sage10

Kirja-arvio :: Magiaa

Kirjoittanut anmamat

Hauska kirja, jonka luki hujauksessa! En malta odottaa, että pääsen käsiksi kirjasarjan muihinkin osiin. Turun pääkirjastossa kirja on lastenosastolla, mutta sijaintipaikan ei kannata antaa hämätä - kirjaa sopii aivan yhtä hyvin meille aikuisillekin. Angie Sage on todella taitava kirjoittaja, ja Kaisa Katteluksen suomennostyö loistavaa. Suosittelen!

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Magiaa

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentanut Kaisa Kattelus. Kuvittanut Mark Zug. Sidottu, kansipaperi. 2. painos 2010, nidottu.

”Älä kerro kenellekään, että hän on löytölapsi. Hän on syntynyt teille. Ymmärrätkö?”

Perusvelho Silas Heap taivaltaa hyisessä pakkassäässä halki talvisen Metsän kohti Linnan Sokkelikkoa ja löytää maasta kummallisen nyytin. Miksi ihmeessä avuton kapalolapsi on pensaan alla piilossa? Silaksen ja hänen vaimonsa Sarahin perheeseen oli aiemmin samana päivänä syntynyt jo seitsemäs poikalapsi, Septimus, mutta hyväsydäminen Silas päättää majoittaa kotiinsa vielä yhden nälkäisen pikkusuun. Kun hän ehtii kotiovelleen, hän on törmätä kätilöön, joka kiiruhtaa ulos talosta kuollut Septimus-vauva sylissään.

Niinpä tummakutrinen löytölapsi Jenna varttuu Heapien hellässä huomassa vihreäsilmäisten ja pellavapäisten velhoveljiensä rinnalla. Velhojen elämä joutuu ahtaalle, kun magian opetus kouluissa lakkautetaan ja taikuus julistetaan laittomaksi. Kymmenvuotispäivänään Jenna saa tietää olevansa salamurhaajan aikoinaan surmaaman kuningattaren tytär – siis oikea prinsessa.
Kuningattarenvesa on pian suuressa vaarassa, sillä manaaja DomDanielin vakoojat ja vainolaiset ovat jo hänen jäljillään. Apuun rientää kaikin puolin mahtava Marcia Overstrand, parasvelho, jonka ehtymättömän taikavaraston avulla Jenna ja hänen saattueensa livahtavat hetkeksi saalistajiltaan.

Mutta mitä maagista tapahtuikaan Septimukselle, seitsemännen pojan seitsemännelle pojalle, jota ikävöivät vanhemmat eivät saa mielestään?

Magiaa on lumoavan fantasiasarjan aloitusosa, humoristinen ja hyväsydäminen tarina taikojen ja loitsujen valtakunnasta. Romaani osoittautui Britanniassa välittömäksi myyntimenestykseksi ja oli myös useita viikkoja New York Timesin bestseller-listalla.

Kirjailija Angie Sage syntyi ja varttui Lontoon seudulla ja opiskeli Leicesterissä graafista suunnittelua sekä kuvitusta. Angie Sage asuu nykyään (kolmen ujohkon aaveen kanssa) Cornwallissa Englannissa. Magiaa on hänen ensimmäinen romaaninsa, mutta hän on julkaissut myös toistakymmentä lasten kuvakirjaa.

”Magiaa on täynnä ihmeitä, loitsuja ja yllätyksiä. Kauniisti kirjoitettu kirja on osoitus loistavasta mielikuvituksesta ja vie lukijansa maailmaan, josta ei enää tahtoisi poistua.” – Clive Barker