Muumit ja suuri tuhotulva

@ Tove Jansson
Muumit ja suuri tuhotulva (Muumikirjat #1) - Tove Jansson 6.96   82

Alkuteos ilmestynyt 1945. Suomentanut Jaakko Anhava. Tekijän kuvittama. Sidottu. Satufantasia.

Tove Janssonin ensimmäisessä muumikirjassa ovat Muumipeikko ja hänen äitinsä etsimässä kadonnutta Muumipappaa. He kokevat monia vaaroja ja säikähdyksiä, mutta ennen pitkää perhe on taas onnellisesti yhdessä.

Lopulta Muumit löytävät myös pienen laakson, kauneimman paikan mitä he ovat koskaan nähneet…

Keskustelu: Tove Jansson (10 viestiä)

Kirja julkaistu 1992 (WSOY)
Alkuperäinen nimi 'Småtrollen och den stora översvämningen'
Tietoja muokattu lokakuu 1, 2012

Tarinoita Muumilaaksosta 9.00   1
Muumien kiehtova maailma 8.00   1

Mallaspappi
toukokuu 4, 2018

Ei ihan parhaita muumeja, mutta pakko myöntää, että kirjassa on synkänkaunis ja sadunomainen tunnelma, mikä on ihan mahtavaa. Voisi olla vähän paksumpikin opus. Täysin erilainen kuin piirretyt!

Nafisan
heinäkuu 19, 2016

Teoksen alkupuheessa Tove Jansson kertoo, kuinka ajatus muumikirjan kirjoittamisesta oli syntynyt jo sotavuonna 1939, kun mikään muu työ ei tuntunut etenevän. Hän aloitti tarinan sanoilla  "olipa kerran", mutta satutekele unohtui muutamasi vuodeksi, kunnes eräs hänen ystävänsä sanoi, että Toven täytyisi saattaa aloittamasa tarina loppuun. Tove inspiroitui Jules Vernestä ja seikkailua ei tästäkään tarinasta puutu.

Muumit ja suuri tuhotulva on ensimmäinen muumikirja ja eroaa joissakin asioissa paljonkin sarjan myöhemmistä osista. Teoksessa kerrotaan, että muumit ovat hyvin pieniä (ja myös hoikempia kuin ne leppoisat olennot, joihin me olemme tottuneet). Ne asuivat aluksi ihmisten kaakeliuunien takana - niitä tosin on hyvin vaikeaa nähdä. Jos sinun talostasi edelleen löytyy kaakeliuuni ja aistit joskus niskassasi oudon tunteen, tarkoittaa se, että kotoasi löytyy muumeja!

anmamat
tammikuu 25, 2015

Toven ensimmäinen muumikirja, joka mielestäni poikkeaa tyyliltään myöhemmistä muumikirjoista. Pidin kovasti ja suosittelen kirjaa muillekin!

max
syyskuu 30, 2012

Muumit ja suuri tuhotulva on kauniisti maalattu kuvakirja, jossa kerrotaan kuinka Muumilaakso "löydettiin". Kirja ei ole erityisen olennainen muumikaanonin kannalta, mutta siinä nähdään muutama olento, jotka eivät esiinny myöhemmissä teoksissa. Kirjan Nipsu eroaa myöhempien kirjojen Nipsusta melko paljon ja Muumitalon syntytarina poikkeaa Muumipapan urotöiden versiosta. Vaikka Muumit ja suuri tuhotulva on ensimmäinen muumikirja ilmestymis- ja kronologiajärjestyksessä, on Muumeihin tutustuminen parempi aloittaa Muumipeikosta ja pyrstötähdestä tai uudemmista kuvakirjoista.

Varjolehti
marraskuu 30, 2009

Suuri tuhotulva on Tove Janssonin ensimmäinen muumitarina, josta ei löydy myöhempien muumikirjojen syvyyttä nimeksikään, mutta se on hyvä ja opettavainen, vuoroin iloinen ja vuoroin surullinen iltasatu kenelle lapselle hyvänsä. Lisäksi minkä ikäisestä Jansson-fanista hyvänsä on hauska ottaa selvää, kuinka kaikki sai alkunsa.

Skie
Skie