Samarkandin amuletti (Bartimeus-trilogia #1) - Jonathan Stroud10

Kirja-arvio :: Samarkandin amuletti

Kirjoittanut tintti89

Kirjasta sai erittäin hyvän ensivaikutelman jo ensimmäisillä sivuilla. Se on humoristinen ja nopealukuinen kirja, jossa taikuuden maailma ei ole aivan se perinteinen. Kirja on enimmäkseen kerrottu Bartimeuksen näkökulmasta, välillä myös Nathanielin. Kirjan parhain tuntomerkki ovat Bartimeuksen kertomissa luvuissa alaviitteet, joissa tarkennetaan aina jotain tiettyä asiaa. Kirjan toisesta päähenkilöstä Nathanielista tulee aivan mieleen Artemis Fowl. Nathaniel on Fowlin tapaan lapsinero, tosin hän on huomattavasti epävarmempi kuin Artemis. Kirjan varsinainen päähenkilö Bartimeus saa hymyn huulille lähes kaikella sanomisellaan, varsinkin alaviitteissään. Olisin toivonut koko kirjan olevan hänen kertomaa. Kirjassa oli yleisestikin mielenkiintoiset ja hieman erilaiset henkilöhahmot: Arthur Underwood oli yksinkertainen ja tyhmä ja piti Nathanielia samanlaisena kuin hän itsekin on. Rouva Underwood oli taasen kiltti höppänä, joka piti Nathanielin puolia. Kirjan loppu sopi hyvin tälle kirjalle. Pitkin kirjaa kehittynyt Nathanielin ja Bartimeuksen välinen ystävyys sai huipennuksensa aivan lopussa. Kirja oli yleisestikin ennalta-arvaamaton, olin lukenut kirjan kerran aiemminkin kauan sitten, mutten siltikään arvannut tulevia tapahtumia. Erittäin suositeltava kirja kaikille, niin nuorille kuin vanhoillekin.

Samarkandin amuletti

Alkuteos ilmestynyt 2003. Suomentanut Mika Kivimäki. Sidottu.

Mythopoeic-palkinto 2006 (paras lastenkirja, koko trilogia).

Kun Nathaniel, maagikko Arthur Underwoodin oppipoika, kutsuu luokseen 5000 vuotta vanhan dzinni Bartimeuksen, Bartimeus ei arvaa mikä häntä odottaa. Nathaniel ei kaipaa niitä tavanomaisia taikatemppuja, joita hengiltä yleensä pyydetään. Hänellä on mielessä aivan muuta ja paljon vaarallisempaa: kosto.

Bartimeuksen on varastettava kuuluisa Samarkandin amuletti Simon Lovelacelta, vaikutusvaltaiselta ja julmalta maagikolta, joka hallitsee Lontoota ja nöyryyttää Nathanielia kaikin keinoin.

Bartimeusta sapettaa: hänen tuhansia vuosia vanhan dzinnin, joka on puhunut itse kuningas Salomonin kanssa, on otettava vastaa käskyjä keskenkasvuiselta pojankoltiaiselta. Mutta lahjakas oppipoika on päättänyt päihittää mestarinsa ja tulla heitä paremmaksi maagikoksi!

Samarkandin amuletti on huima, rönsyilevä tarina maagikoiden hallitsemasta Lontoosta ja Isosta-Britanniasta. Näkökulma on herkullinen: kertojana on ikivanha henki, dzinni, joka tarkastelee maailmaa hilpeän purevasti.

Jonathan Stroud on brittiläinen kirjailija, joka on aiemmin julkaissut kolme nuortenkirjaa. Samarkandin amuletti on trilogian ensimmäinen osa. Trilogian julkaisuoikeudet on myyty 12 maahan ja siitä on tekeillä myös elokuva.