Kuvun alla - Stephen King6

Kirja-arvio :: Kuvun alla

Kirjoittanut kesyrottafanitus

Luin kirjaa aika pitkälle itseasiassa, mutta totesin sen olevan ihan liian raaka. Tavallaan jätin kirjan kesken, mutta aion vielä joskus lukea sen loppuun asti. Ehkä sitten, kun olen vielä vähän vanhempi? Joka tapauksessa King osaa kirjoittaa ihmismielen pimeistä puolista todella hyvin. Hahmot olivat kiinnostavia ja pakko sanoa, että Big Jim oli kaikkein ikävin hahmo mielestäni. Joe, Norrie, Barbie ja Julia olivat ne parhaat. Kirja on joka tapauksessa koukuttava ja todella hyvin kirjoitettu, mutten todellakaan suosittele alle 12-vuotiaille tai heikkohermoisille. Kyseistä tv sarjaa olen kuitenkin seurannut jo pitkään ja kirjaa siis jonkin matkaa lukenut. Ainakaan kirja ei ollut tylsä! Suosittelen niille, jotka pitävät kauhusta ja scifistä, sekä juuri niistä ihmisluonnon synkistä puolista ja ylipäänsä niille, jotka Stephen Kingin kirjoista ovat innostuneet. Kirja ei kuulu lemppareihini sen raakuuden vuoksi, mutta ei se silti todellakaan huono ole.

Kuvun alla

Alkuteos ilmestynyt 2009. Suomentanut Ilkka Rekiaro. Sidottu.

British Fantasy -palkintoehdokas 2010.

Painajainen pikkukaupungissa.

Chester’s Millin pikkukaupungin ylle laskeutuu läpinäkyvä voimakenttä, jota ei pysty läpäisemään millään. Kupu laskeutuu niin nopeasti, että kukaan ei ehdi väistää sitä: lentokoneet lentävät päin, autot räjähtävät, ihmiset saavat ruhjeita ja perheet joutuvat toisistaan erilleen.

Dale ”Barbie” Barbara, Irakin-sodan veteraani ja nykyinen kokki, joutuu tapahtumien keskipisteeseen, kun Yhdysvaltain presidentti nimittää hänet poikkeustilan johtajaksi. Mutta kuvun ulkopuolella ei ymmärretä, mitä kaupungissa on tekeillä. Kaksinaamaisella kaupunginvaltuutetulla James ”Big Jim” Renniellä ei ole aikomustakaan luopua asemastaan Barbaran hyväksi. Päinvastoin hän käyttää tilaisuutta hyväkseen pönkittääkseen valtaansa entisestään. Kaupunkilaiset alkavat jakautua kahteen leiriin sitä mukaa kuin päivittäistarvikkeet hupenevat, ilmanlaatu heikkenee ja pikkukaupungin synkät salaisuudet alkavat nousta pintaan.

Stephen Kingin vaikuttava ja huikean jännittävä suurromaani kuvaa osuvasti pikkukaupungin olemusta, inhimillisen pahuuden eri asteita sekä sitä kuinka nopeasti päällisin puolin sivistynyt yhteisö voi ajautua täydelliseen sekasorron tilaan.

Arvosteluotteita:

”Tiukka ja energinen alusta loppuun… Niin vaikea kuin kirjaa onkin nostaa, vielä vaikeampi sitä on laskea käsistään.” – New York Times

Kuvun alla on avoimen poliittinen romaani ja samalla yksi Kingin kiehtovimmista.” – Jukka Väänänen, Apu 2011/44

King onnistuu säilyttämään jännitteen yllättävän hyvin, ja parhaimmillaan teos laukkaa kuin hirvi.” – Marika Riikonen, Hämeen Sanomat 26.1.2012

Palkitsee lukijansa kerta toisensa jälkeen ja pitää jännityksen yllä aivan viimeiseen sanaan saakka.” – Slammer 2012/1