Toisaalla (Jäljellä/Toisaalla #2) - Salla Simukka8

Kirja-arvio :: Toisaalla

Kirjoittanut kesyrottafanitus

En pitänyt tästä kirjasta niin paljon kuin edellisestä osasta, mutta ihan mielenkiintoinen ja helppolukuinen tämäkin oli. Kiva kirja, ei siinä mitään. Salaisuudet saivat selitykset ja tarina onnellisen lopun. Suosittelen lukemaan, sillä kyseessä on todella hyvä kirjapari.

Toisaalla

Kansi: Ea Söderberg. Sidottu.

Topelius-palkinto 2013 (yhdessä Jäljellä-teoksen kanssa).

Toisaalla on Jäljellä-kirjan hieno jatko-osa, palapelin täydentävä pala ja ratkaisun avain.

18-vuotias Samuel Järvi on varsinainen nörtin stereotypia: pojan yöt kuluvat tietokoneella pelaten ja päivät nukkuen. Kontaktit tyttöihin ovat jääneet vähäisiksi. Koulun loputtua hän ei tiedä, mitä tekisi. Yllättäen Samuel saa kuitenkin tarjouksen. Hänet pyydetään mukaan salaiseen projektiin, ja työstä maksetaan järkyttävän hyvin.

Projekti on täynnä yllätyksiä, mutta suurin yllätys on kuitenkin se, että Samuel rakastuu ensimmäistä kertaa elämässään. Kaikki muu menettää merkityksensä, kun Samuel päättää pelastaa unelmiensa tytön. Mutta kaipaako tyttö edes pelastajaa?

Toisaalla on hurja visio siitä, millaiseksi maailma voi kehittyä lähitulevaisuudessa. Se avaa Jäljellä-romaanin salaisuudet ja näyttää tapahtumat toisesta näkökulmasta. Toisaalla kertoo myös vanhempien ja lasten välisten suhteiden vaikeudesta ja aikuisten kyvyttömyydestä kohdata nuorten ongelmat. Ja ensirakkaudesta, joka on aina yhtä kiihkeää, kuohuvaa ja kaunista.

"Simukka on asettanut itselleen kovan haasteen ja tehnyt hyvää työtä. Toisaalla koukuttaa, kysymykset saavat vastauksia ja jännitys lisääntyy loppua kohden. – – Nuorille lukijoille suunnatut Simukan kirjat muodostavat tiiviin, yhtenäisen ja toimivan teosparin, joka kiinnostaa myös aikuisia lukijoita." – Maria Loikkanen, Savon Sanomat 25.11.2012