Kuninkaan paluu (Taru Sormusten herrasta #3) - J. R. R. Tolkien 9.10   421

Alkuteos ilmestynyt 1955. Suomentanut Kersti Juva. Runot suomentanut Panu Pekkanen. Päällys: Matti Louhi. Tarkistettu laitos 2002. Päällys: Sami Saramäki. Vuoden 2024 laitoksessa tarkistettu suomennos. Kannen kuvitus: J. R. R. Tolkien. Painostiedot Kontuwikissä.

Kaikenikäisten rakastettu fantasiaklassikko

Taru Sormusten herrasta sijoittuu omaan maailmaansa Keski-Maahan ja sen romanttiseen muinaisuuteen, jolloin maata asuttivat uljaat haltiat, pelottomat ihmiset, sitkeät kääpiöt – ja hobitit.

Hobitit ovat vähäpätöinen kansa, joka rakastaa elämän yksinkertaisia iloja, maalaisruokaa, olutta ja kessua. He ovat pienikasvuisia ja iloluontoisia, laiskojakin, mutta pohjimmiltaan sisukasta lajia. Kun tummat pilvet alkavat kerääntyä Keski-Maan taivaalle ja mantereen mahtavien silmät ovat muualla, joutuvat pienet ja hiljaiset tekemään sankaritöitä.

Kuninkaan paluu yhdistää Tarun Sormusten herrasta aiempien osien Sormuksen ritarit ja Kaksi tornia langat suureen, mahtavaan finaaliin. Taistelukentällä Sauronin armeija ryhmittyy Keski-Maan vapaiden kansojen joukkoja vastaan Frodon ja Samin jatkaessa Klonkun varjostamana kohti lopullista päämäärää. Seikkailu pitää loppuun saakka otteessaan.

"Kirjallisuuden omalaatuisinta satua (…) tulvillaan huimien seikkailujen jännitystä ja vertojaan hakevia sankaritekoja." – Eino Salmenperä, Satakunnan Kansa

Kirja julkaistu 1975 (WSOY)
Alkuperäinen nimi The Return of the King
Tietoja muokattu helmikuu 29, 2024

Taru Sormusten herrasta

Taru Sormusten herrasta on J. R. R. Tolkienin rakastettu, ajaton ja suurelokuvaksikin sovitettu fantasiaklassikko.

Sormuksen ritarit (Taru Sormusten herrasta #1) 8.72   560
Kaksi tornia (Taru Sormusten herrasta #2) 8.96   438
Kuninkaan paluu (Taru Sormusten herrasta #3) 9.10   421
Taru Sormusten herrasta 9.10   892

EveMoon
tammikuu 13, 2021

Ymmärrän Tolkienin arvon fantasiagenren uranuurtajana, vaikken itse kaikkein eniten hänen tekstiinsä osaakaan uppoutua. Jos on intohimoinen fantasiagenren suhteen niin nämä kirjat kannattaa kyllä lukea jossain vaiheessa ihan jo pelkästään sivistääkseen itseään.

Soturiorava
helmikuu 24, 2015

Todella hyvä kirja!!! En olisi ikinä arvannut, että olisin lukenut kirjaa siihen uppoutuneena nimittäin aikaisemmissa kirjoissa minua on tylsistyttäneet pitkät paikkojenkuvaukset tai jokin muu, mutta nyt ne eivät haitanneet. Siihen voi olla parikin syytä. Ensimmäinen: olen kasvanut hieman siitä kun aloitin ekan osan lukemista. Silloin odotin jotain samanlaista kuin Potterit, mutta eihän Taru Sormusten Herrasta siihen voida verrata, kun ne ovat niin eri aikakaudelta ja kaikkea. Toinen: Nyt lainasin kirjastosta tämän, kun jos minun olisi helpompi lukea sitä pokkarina kuin sinä, joka meiltä löytyy omasta hyllystä (siinä on hirvittävän pieni fontti ja riviväliä ei melkein ollenkaan). Tämä on minun lempikirjani koko trilogiasta ja suosittelen koko sarjaa lämpimästi.

Rauros
maaliskuu 30, 2014