Roverandom - J. R. R. Tolkien9

Kirja-arvio :: Roverandom

Kirjoittanut w-a-r-i

Tämän olen lukenut jo ihan lapsena, ennen muita Tolkien kirjoja (tai ehkä Hobittia lukuunottamatta), ja voi sitä nostalgiaa! Pitää ottaa tämä lukuun uudestaan lähiaikoina :)

Roverandom

Alkuteos ilmestynyt 1998. Toimittaneet Christina Scull ja Wayne G. Hammond. Kuvat: J. R. R. Tolkien. Suomentanut Kersti Juva. Säkeet suomentanut Alice Martin. Sidottu. Satufantasia.

Paula Havaste: Roverandom. Helsingin sanomat 19.12.2001.

Rover oli alun alkaenkin vain pikkuinen koira, mutta äkkiä se tunsi itsensä vielä paljon pienemmäksi. Ruoho näytti kasvavan kauhean pitkäksi ja huojui korkealla sen pään päällä ja siinä, mihin velho oli pallon heittänyt, se näki korsien lomassa kaukana valtavan keltaisen pallon kuin auringon, joka nousee metsän puiden takana.

Roverandom sai alkunsa kesällä 1925, J. R. R. Tolkienin poika Michael hukkasi hiekkarannalle rakkaimman lelunsa, mustavalkoisen lyijykoiran. Poikaansa lohduttaakseen Tolkien sepitti tarinan leikkisästä pikku koirasta nimeltä Rover, joka tulee puraisseeksi äkkipikaisen velhon housunlahjetta. Kiukustunut velho taikoo Roverin lelukoiraksi, joka päätyy erään pienen pojan taskuun. Poika kuitenkin kadottaa Lelu-Roverin hiekkarannalle, josta sen löytää vanha hiekkatietäjä Psamatos Psamatides. Tästä alkavat Roverin ihmeelliset seikkailut.

Valloittava satu on tolkienmaiseen tapaan täynnä kielellistä leikittelyä sekä viittauksia myytteihin ja historiaan. Mukana on kirjan toimittajien laatima johdanto ja kulttuurihistoriallisia viitteitä valaiseva selitysosa.

Kuvitus on Tolkienin itsensä käsialaa, ja suomennoksesta vastaa Kersti Juva.