Artemis Fowl: Opalin kosto

@ Eoin Colfer
Artemis Fowl: Opalin kosto (Artemis Fowl #4) - Eoin Colfer 7.46   370

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentanut Jaakko Kankaanpää.

1. laitos: WSOY, 2005. Sidottu, kansipaperi.
2. laitos: Loisto, 2007. Nidottu.

Keijut pyyhkivät Artemis Fowlin muistista kaiken, mitä nuori rikollisnero sai selville heidän maailmastaan. Vahinko vain, että nyt Artemiksen apua tarvitaan – kipeämmin kuin koskaan.

Koomasta herätetty tonttunainen Opal Koboi ei tunne sääliä käynnistäessään uuden, kauhistuttavan hankkeensa. Komisario Holly Short lavastetaan murhaajaksi, ja seuraavaksi tähtäimessä on itse Artemis Fowl...

…mutta muistaako Artemis enää lainkaan, mistä nämä eriskummalliset olennot ilmestyivät hänen elämäänsä?

Keskustelu: Eoin Colfer (11 viestiä)

Kirja julkaistu kesäkuu 14, 2005 (WSOY)
Alkuperäinen nimi The Opal Deception

Artemis Fowl: Viimeinen vartija (Artemis Fowl #8) 8.02   121
Artemis Fowl: Salaiset kansiot 5.82   209

w-a-r-i
helmikuu 26, 2015

Tämä kirja ei jatko-osana kalpene ollenkaan sarjan aikaisemille kirjoille, taattua Colferin laatutekstiä. Suosittelen!

Dark_Queen
helmikuu 1, 2013

Opalin kosto on taaskin niin nokkelasti kirjoitettu ja en voi olla ihailematta Artemiksen älykkyyttä ja keksintöjä! Sarja ei muutenkaan ole tavallinen nuortenkirja ja Colfer on kirjailijana omaa luokkaansa. Tosin tässä kirjassa vihasin sitä kun yksi lempihahmoista kuolee. Se kirpaisee, aina.

Kataja
kesäkuu 24, 2008

Kun tarvitsin kipeästi lukemista kirjastojen ollessa kiinni, löysin Suomalaisesta Kirjakaupasta tämän kirjan, jota isäni suositteli. Niinpä ostin sen, vaikka en ollut koskaan ennen kuullut sarjasta, saati lukenut sitä. Aluksi lukeminen oli hidasta tietämättömyyteni vuoksi, mutta se helpottui selvästi päästessäni pidemmälle. Sivulla 123 en suoraan sanoen pitänyt kirjasta lainkaan, mutta yksi lukemattomista heikkouksistani on se, että en voi jättää kirjaa kesken. Yllätyin posiitiivisesti huomatessani kirjan olevan suorastaan loistava lukuelämys, joskin minua ärsytti päähenkilön ahneus. Kirja ei ole lapsellinen eikä edes lapsenomainen, vaikka kirjassa on ties mitä epäluonnollisia olentoja. Kirja loppui hieman epämääräisesti, minulle jäi sen jälkeen jäi selittämätön haikea tunne. Kouluarvosana-asteikolla antaisin kirjalle 8+ .

tintti89
lokakuu 7, 2007

Kirja oli juoneltaan hyvä, mutta hieman samanlainen sarjan ensimmäisen kirjan kanssa. Juoni oli hyvin otteessaan pitävä ja kerronta oli sujuvaa. Osaltaan jäi ärsyttämään päähenkilöiden selviäminen kaikesta, mutta tätä tasapainotti yhden mielenkiintoisimman henkilön kuolema. Minua myös hämmästytti Artemiksen tyyneys hänen kohdatessaan Hollyn ensimmäisen kerran, eihän hän tiennyt mitään keijujen olemassa olosta. Kirjan henkilöt olivat taattua Colferin laatua. Heistä löytyi jälleen kerran huumoria, kiintymystä, välittämistä ja muita hyvin voimakkaita tunteita. Erityisiä suosikkejani ovat Mulch ja Foaly, jotka tuovat aina hymyn huulille huumorinsa avulla. Opalia oli myös mukava seurata ja lukea hänen lähes skitsofreenisiä puheitaan. Kirja on mielestäni täyden viiden pisteen arvoinen. Se on viihdyttävä, eikä sitä malttaisi millään laskea käsistään. Kirjan loppu oli hieman yllättävä, mutta se oli erittäin hyvä ja antaa viitteitä seuraavista kirjoista. Suosittelen lämpimästi kaikille fantasian ystäville, mutta vain, jos olet lukenut sarjan edelliset osat.

<strong><i>Guest-536</i></strong>
Guest-536
huhtikuu 2, 2007

Artemis Fowl Opalin kosto on jatko-osa kirjasarjalle, joten kannattaa ensi alkuun lukea muut osat ennen kuin alkaa tätä lukemaan, sillä miellyttävä lukukokemus voi sen takia mennä lyttyyn. Neljätoistavuotias rikollisnero Artemis Fowl on jo moneen otteeseen sekaantunut keijujen maailmaan, joten hänen muistinsa on tyhjennetty. Miten käy kun keijukansa tarvitsee häntä kipeämmin kuin koskaan kun Opal Koboi, vaarallinen ja hyvin kostonhimoinen tonttunainen, päättää kostaa kokemastaan kärsimyksestä? Vaarallinen seikkailu tempaa mielikuvituksen uudelle tasolle, jossa kohdataan peikkoja ja muita yliluonnollisuuksia. Opalin kosto on hyvä kirja, vaikkakin loppu töksähtää ikävästi. Eoin Colfer ei jää murehtimaan lukijaa jännittävissä, mutta myös surullisissa juonenkäänteissään mikä tekee kirjasta ennalta-arvaamattoman. Suosittelen lukemaan, vaikkakaan tämä ei ole Colferin parasta tekstiä.

Jackalbury
maaliskuu 8, 2007

Opalin kosto on minusta tähän asti ilmestyneistä Artemis Fowleista huonoin. Tavallaan tässä asetelma palautetaan alkuasentoon, samaan tilanteeseen kuin ennen Ikuisuuskoodin tapahtumia ja Artemiksen muistin pyyhkimistä. Synkempi kuin aiemmat Fowlit ja hieman läsähtänyt ja pyörittää yhä edelleen samoja juttuja kuin aiemmat osat. Mutta jotakin hyvää löytyy ja kirjaan ei kyllästy niin paljon että sen heittäisi käsistään. Suosittelen sarjan aiemmat osat lukeneille. Arvosana: 7-.

Gwer
maaliskuu 5, 2007

Hyvä kirja, jollain tavoin synkin Artemis Fowl kirjoista. Ei kyllä ole suosikkini sarjasta. Vähän puutuneeksi menee toiminta,että 80km/h ajellaan vaikka satasta saisi painella.. Silti ehtii kirja kyllä viihdyttämäänkin huumorillaan ja yllättävillä juonenkäänteillään, että kyllä paljon hyvääkin tästä kirjasta löytyy.

Katjuska
joulukuu 14, 2013