Tälle olisin antanut vaikka viisi tähteä. Tätä lukiessa uppouduin hyvin kirjan jännittävään maailmaan, jossa myös vampyyrin oppipoika, puolivampyyri Darren Shan elää. Tässä maailmassa olen jo ollut, ja tulen takuulla myös olemaan. En antanut viittä pistettä, koska juoni ei antanut myötä. Se ei kätkenyt mitään jekkua tai oivallusta, eikä muutenkaan ollut niin kummoinen. Mutta neljä tähteä tulee siitä, miten hyvin maailma, sen henkilöt ja Darren on kuvattu, ja miten hyvin kirjailija on kuvannut Darrenin tunteet. Miten hyvin kirja piti otteessaan ja jännitti viimeiseen saakka. Loistoa tosin himmensi se, että olin jo lukenut tulevia osia. Kirja on hyytävän jännittävä, ja ällöttävä, ainakin jos inhoat verta, piikkejä ja verikokeita kuten minä. Olen aina tykännyt vampyyrikirjoista, ja tämä on lajinsa parhaimmistoa. Darrenin kamppailu kahden elämän välillä oli niin koskettavaa, että olin itkeä. Mutta erittäin hyvä: en enää toitota tunteista vaan teoista: vaikka vampyyreja ei pitäisi olla olemassa verivampyyrilepakoita lukuunottamatta, niin tämä oli melkein kuin totta - ja suojeluyhdistyksineen ja kaikkineen mukana todella oli ripaus totuutta. Kirjan sanoma saattoi olla, että hyvätkin teot voivat olla huonoja, ja huonot hyviä. Tai sinne päin. Fantastinen kirja kaikille vampyyrien ystäville!

Tietoa kirjasta :: Vampyyrin oppipoika

Darren Shan Julkaistu: 2002
Tyylit: kauhu, nuoret
Avainsanat: vampyyrit

Alkuteos ilmestynyt 2000. Suomentanut Kaijamari Sivill.

1. laitos: Kansi: Jukka Aalto. Tammi, 2002. Sidottu.
2. laitos: Tammi, 2006. Nidottu.
3. laitos: Tam tam. Tammi, 2008. Nidottu.

Veret seisauttavan jännittävä jatko-osa kirjalle Friikkisirkus. Ei ryppyotsaisille!

Darren Shan on muuttunut puolivampyyriksi ja joutuu opettelemaan vampyyrien tavoille. Uuteen elämään sopeutuminen ei ole helppoa. ... (lisää)

Taistelu aamunkoitteessa (Darren Shanin tarina, #9)Sielujen järvi (Darren Shanin tarina, #10)Varjojen vangit (Darren Shanin tarina, #11)Friikkisirkus (Darren Shanin tarina (sarjakuva), #1)Vampyyrin oppipoika (Darren Shanin tarina (sarjakuva), #2)
Jupe
Uusin jäsen: Jimi Vuori