Revolverimies (Musta torni #1) - Stephen King9

Kirja-arvio :: Revolverimies

Kirjoittanut Nokka10

Todella hyvä kirja, mutta olisin odottanut enemmän kauhua. Nyt luen kolme korttia pakasta, ja sekin vaikuttaa ihan hyvältä

Revolverimies

Alun perin sarja lehdessä Magazine of Fantasy and Science Fiction vuosina 1978–1981 julkaistuja novelleja. Alkuteos The Dark Tower: The Gunslinger ilmestynyt 1982. Tekijän uudistama laitos The Gunslinger: The Dark Tower 1 ilmestynyt 2003.

1. laitos: Musta torni. Suomentanut Kari Salminen. Päällys: Peter Mustonen. Book Studio, 1992. Nidottu.
2. laitos: Revolverimies: Musta torni 1. Tammi, 2005. Tekijän korjaamasta laitoksesta suomentanut Kari Salminen. Kuvitus: Michael Whelan. Sidottu.

Kingin muokkaama uusi versio Musta torni ykkösestä!

Stephen Kingin Musta torni -sarja on ainutlaatuinen saavutus Kingin kirjallisessa tuotannossa. Se on yhdistelmä fantasiaa, kauhua ja lännentarinoita; voimakkaan visuaalinen, mukaansatempaava ja tunnelmaltaan unenomainen.

Sarjan ensimmäisessä osassa King tutustuttaa lukijan Rolandiin, arvoitukselliseen sankariin, viimeiseen revolverimieheen. Hän on yksinäinen kulkija, eräänlainen ritari. Hän etsii, on jo kauan etsinyt, puoli-inhimillistä mustiin pukeutunutta miestä, jolla on tietoja Mustasta Tornista. Mutta miksi on tärkeää, että Roland löytää tien Mustaan Torniin?

Maailma, jossa Roland elää, on lohduttoman autio, muuttunut, tyhjentynyt, mutta se muistuttaa pelottavalla tavalla meidän tuntemaamme maailmaa. Määrätietoisella yksinäisellä matkallaan Roland tapaa Jake-nimisen pojan, joka on jo kertaalleen kuollut...