Rosvoruhtinas - Cornelia Funke10

Kirja-arvio :: Rosvoruhtinas

Kirjoittanut The Big Bad Wolf

Luin kirjan viime yönä yhdeltä istumalta. Melkein itkin, sillä, voi luoja, Rosvoruhtinas on kenties minulle rakkain kirja ikinä. Osaan ensimmäisen sivun ulkoa, samoin sitä seuraavat kolmesataaviisikymmentäkahdeksan. Ei todellakaan vaikuta negatiivisesti lukukokemukseen. Enkä tahdo yleistää, mutta tiedän monen teistä rakastavan Pottereita henkeen ja vereen. Tämä on sitä täsmälleen samaa rakkautta. Kun on kasvanut kiinni kirjaan, eikä koskaan ole valmis kasvamaan siitä ulos. Siihen on sotkeutunut hellyyttä ja nostalgiaa. Enkä minä aio päästää tästä irti. Funke on eräs absoluuttisista lempikirjailijoistani. Rosvoruhtinaan lisäksi Mustesydän-trilogia on loistava ja ovat Recklessitkin ihania. Se on aika yksinkertaista, miksi. Kirjoitustyyli. Satumainen ja runollinen, niin kauniisti soljuva teksti. Rosvoruhtinas on selkeästi lapsille & nuorille kirjoitettu, mikä lisää kirjan hurmaavuutta. Kadehdin hiukan. Tarinakin on täynnä taikaa ja salaperäisyyksiä. Venetsia on ihanteellinen miljöö ja paikkakuvaukset tekevät Rosvoruhtinaasta vieläkin herkullisemman. Juonikin löytyy sitä kaipaaville. Pikkuhukkana jännitin ihan kympillä loppukäänteitä, mutta se on kyllä hiukan karissut vuosien aikana. Hahmoista sitten. Scip taisi olla ensimmäinen kirjaihastukseni, ovat nuo pikkuvarkaat aina sulattaneet sydämen. Kaikki Tähtipiilon asukit, ja Victor, Ida, Renzo... Sydän sydän. Prosperin ja Bon veljeys on ihanaa luettavaa. Toinen tuplasydän. Pahiksetkin ovat hauskoja, paitsi dottor Massimo. Ikävä mies. Victorin kilpikonnat ovat kenties suloisimmat otukset ikinä. Joo, Rosvoruhtinas on mulle rakkaimpia kirjoja ikinä. Voisin itkeä, koska omistan tämän. Niin onnellinen.

Rosvoruhtinas

Alkuteos ilmestynyt 2000. Suomentanut Marja Kyrö. Mustavalkoinen piirroskuvitus: Cornelia Funke. Sidottu, kansipaperi.

Tarina kuin suuri piiloleikki! Lahjakkaan saksalaisen lastenkirjailijan kutkuttavan jännittävä seikkailukertomus tarunomaisesta Venetsiasta valloittaa kaikenikäiset.

”Siellä oli niin monia piilopaikkoja, monia kapeita kujia, joiden nimiä kukaan ei pystynyt muistamaan. Laudoilla suljettuja kirkkoja, autioituneita taloja... koko kaupunki kutsui leikkimään piilosilla oloa.”

Orpoveljekset Prosper ja Bo lähtevät karkuun julmaa tätiään ja piiloutuvat Venetsiaan, josta heidän äitinsä on kertonut ihmeellisiä tarinoita.

Venetsiassa karkulaiset tapaavat salaperäisen pojan, joka kutsuu itseään Rosvoruhtinaaksi, muttei suostu paljastamaan todellista henkilöllisyyttään. Rohkea ja nokkela Rosvoruhtinas johtaa ja suojelee pikkurikollisten katulasten joukkoa, ja pojista on jännittävää olla osa heitä.

Sitten Rosvoruhtinas ottaa vastaan vaativan haasteen: eräästä palatsista on varastettava Venetsian leijonan siipi. Lapset huomaavat joutuneensa unohdettujen arvoitusten vaaralliseen maailmaan, jonka keskellä on ihmeellinen, aikaa uhmaava karuselli.

Seikkailun tuoksinassa Prosper ja Bo kohtaavat myös tätinsä palkkaaman yksityisetsivän. He onnistuvat kerran toisensa jälkeen harhauttamaan epäonnisen mutta sympaattisen Viktorin – kunnes huomaavat tarvitsevansa todellista suojelijaa ja ystävää.

Cornelia Funken Rosvoruhtinas on saavuttanut suuren suosion sekä kotimaassaan Saksassa että maailmalla. Englannin markkinoille kirjan toi Harry Potterin löytäjä B. Cunningham. Hän sai kirjeen yksitoistavuotiaalta tytöltä, jonka mielestä tarina oli niin hyvä, että se piti kääntää myös englanniksi. Kirjan ensimmäinen painos myytiin Englannissa loppuun kymmenessä päivässä, ja tarinasta on tekeillä myös elokuva.