Kurganin varjot - Risto Isomäki5

Kirja-arvio :: Kurganin varjot

Kirjoittanut lilybee

Tartuin tähän kirjaan, koska pidin Sarasvatin Hiekkaa -teoksesta, vaikka Isomäen muu tuotanto ei olekaan vakuuttanut. Valitettavasti kirja oli pettymys. Isomäki on osoittanut olevansa kaavamainen kirjoittaja, sillä kaikki häneltä lukemani kirjat etenevät samalla tavalla. Henkilöhahmot ovat yksipuolisia ja välillä jopa epäuskottavia. On kuin heillä ei ole muuta tarkoitusta kuin toimia kirjan tapahtumien todistajina. Siinä missä Sarasvatin Hiekkaa oli kiinnostava skenaario ja onnistunut ekotrilleri, Kurganin varjot on vain huonosti verhottua vihreää ideologiaa.

Kurganin varjot

Sidottu, kansipaperi.

Ihmiskunnan tuho uhkaa Mustallamerellä. Onko mitään enää tehtävissä?

Miten mystiset hautakukkulat ja indoeurooppalaisten kansojen alkukoti liittyvät Mustassameressä piilevään ekokatastrofiin? Ja miksi oikeiden ratkaisujen tekeminen on niin vaikeaa, joskus mahdotonta?

Lähitulevaisuuteen sijoittuvassa jännärissä arkeologi Alex Tšerkassov selvittää muinaisten hautakukkuloiden, kurganien, arvoituksia ja etsii kolmetuhatta vuotta sitten eläneen soturiprinsessan aarretta. Samaan aikaan Mustanmeren kalastajat tekevät järkyttäviä havaintoja, joita Alexin vaimo Irina lähtee tutkimaan. Pian havaitaan, että Mustanmeren syvänteissä on käynnissä jotakin äärimmäisen vaarallista.

Isomäki yhdistää karmivassa dystopiassaan todelliset ekologiset uhkakuvat pitkälle historiaan ulottuvaan spekulaatioon tuhon perimmäisistä syistä.