Ystävät hämärän jälkeen - John Ajvide Lindqvist7

Kirja-arvio :: Ystävät hämärän jälkeen

Kirjoittanut Lukijatar

En tavallisesti lue kauhua kovinkaan paljon, mutta nähtyäni elokuvaversion heräsi kiinnostus myös alkuteosta kohtaan. Lukukokemus oli varsin miellyttävä, ja ahmaisin kirjan parissa päivässä. Lindqvist on taitava kuvaamaan arkipäiväisiä asioita tavalla, joka koskettaa - aina siihen asti, että useammin kuin kerran teoksen aikana toivoin, ettei fantasiaelementtejä olisi sisällytetty lainkaan. Kun kauhuteoksessa yliluonnollisuus on kaikista pitkäveteisin osuus, voi sisällön tasapainoisuutta epäillä. Kauhuelementit onnistuivat silti aidosti säväyttämään useassa kohdassa. Loppujen lopuksi hirviömäisimmät hahmot ja painajaismaisimmat kohtaukset asettuvat silti kamaluudessa samalle viivalle kuin lapsen viikonloppuvierailu alkoholistivanhemman luona. Suosittelen teosta kaikille, joita kauhu kiinnostaa hiukankin ja jotka eivät ole vielä väsähtäneet vampyyritarinoihin (tai ehkä heillekin, jotka ovat), sekä mestarillista arjen kuvausta arvostaville.

Ystävät hämärän jälkeen

Alkuteos ilmestynyt 2004. Suomentanut Jaana Nikula. Kannen suunnittelu: Jens Magnusson. Kannen kuva: Malou Bergman. Sidottu, kansipaperi.

”Ruotsalaisen kaunokirjallisuuden ihme” Kristianstadsbladet

Oskar on 12-vuotias nörtti, joka pakenee koulukiusaajiaan ja neuroottista äitiään herkullisen väkivaltaisiin kostofantasioihin.

Oskarin päiväunet näyttävät käyvän toteen, kun Blackebergin lähiön takaisesta metsästä löytyy teinipojan ruumis, joka on imetty kuiviin verestä.

Murhatapaus kuitenkin haihtuu Oskarin mielestä, kun naapurirappuun muuttaa Eli-niminen tyttö. Eli vaikuttaa oudolta ellei peräti sairaalta: hän näyttäytyy vain iltaisin, tuoksuu härskiltä voilta eikä suostu syömään edes irtokarkkeja.

Oskarin vilkkaassa mielikuvituksessa alkaa hahmottua mahdoton ajatus: entä jos hänen uusi ystävänsä ei olekaan ihminen vaan… jotain muuta?

Ystävät hämärän jälkeen on täysiverinen kauhutarina sankareineen, roistoineen ja kellarissa lymyilevine hirviöineen. Se on myös rakkaustarina, kasvukertomus, koskettava kuvaus erään lapsuuden lopusta Blackebergin lähiössä Tukholmassa vuonna 1981.

Ystävät hämärän jälkeen oli vuoden 2004 myydyimpiä esikoisromaaneja Ruotsissa, ja se valittiin Norjassa vuoden 2005 merkittävimmäksi romaaniksi.

Romaanin elokuvasovitus, jonka Lindqvist itse käsikirjoitti, voitti Göteborgin elokuvafestivaalien pääpalkinnon 2008. Elokuva saa Suomen ensi-iltansa Espoo Ciné -festivaaleilla elokuussa.

”On olemassa vain yksi neuvo niille, jotka eivät ole vielä antautuneet kauhuromaanien kutsulle: heittäkää mahdolliset ennakkoluulonne syrjään ja päästäkää Blackebergin vampyyri sisään!” Henriette Zorn, Hufvustadsbaldet

”Kruunaamme täten John Ajvide Lindqvistin kesän jännärikuninkaaksi. Ystävät hämärän jälkeen on ahmimisromaani, rakkaustarina… ja todellinen jännäri. Sillä aikaa kun kirja kiertää kaverilta toiselle, odottelemme jo seuraavaa…” Amelia