Kirja-arvio: Puoliksi villi

Kirjoittanut Katki - 5.0

Puoliksi villi etenee paljon sutjakkaammin eteenpäin kuin puoliksi paha, joten Sally Green selvästi on oppinut kirjoittaessaan. Juoni rakentuu näppärämmin ja toiminta ja hitaat kohdat vuorottelevat keskenään. Kirja koukuttaa aika pahasti, kun yksi kohtaus johtaa nopeasti toiseen. Myös epämääräisiä kirjoituskokeiluja on vähemmän kuin ekassa osassa: jos selviää ensimmäisestä luvusta, niin niitä ei tarvitse enää juurikaan katsella. Päähenkilön toteava tapa tarkastella maailmaa viehättää minua yhä suuresti. Tässä on hieno tarina vaikeuksista selviämisestä katkeroitumatta ja säilyttäen ihmettelevän ja tuoreen maailmankuvan. Myös hyvien ja pahojen vastakkainasettelu on toteutettu raikkaasti. Mustat ja valkoiset ovat täysin eri asia kuin hyvät ja pahat, ja lopulta hyvien ja pahojenkin hyvyyden määrä on aika kyseenalainen. Mitä monimutkaisemmat olosuhteet, sitä vaikeampaa hyvyyttä on enää määrittää. Sujuvasti kirja ei yritä määrittää oikein mitään, vaan antaa vain lukijalle tilaisuuksia oppia ja oivaltaa ihan itse asioita, jos lukija vain tahtoo noihin tilaisuuksiin tarttua.

Tietoa kirjasta :: Puoliksi villi

Sally Green Julkaistu: maaliskuu 24, 2015
Tyylit: fantasiaurbaani fantasia, nuoret
Avainsanat: noidat

Alkuteos ilmestynyt 2015. Suomentanut Sari Kumpulainen. Sidottu.

JO 50 KIELELLE KÄÄNNETTY MAAGINEN MENESTYSSARJA

Nathan on kohdannut viimein pahamaineisen isänsä Marcuksen ja saanut häneltä kolme lahjaa, jotka tekevät hänestä täysivaltaisen aikuisen noidan. Pakomatka kuitenkin jatkuu yhä. Nathanin täytyy pelastaa Annalise ja valita puolensa noitien kapinassa, jossa hän taistelee niin vanhojen ystävien kuin vihollistenkin rinnalla. Ennen kaikkea hänen on opittava hallitsemaan uutta kykyään – kummaa, villiä voimaa, joka uhkaa ottaa hänet kokonaan valtaansa.

Noidan veli (Chrestomancin maailmat, #1)NoitavaellusVerenvahtiLoitsun voima (Koutamäen noita, #2)Selviytyjät (Intertwined, #2)
Pisania, Lyyskis
Uusin jäsen: touko kumpulainen