Kirja-arvio: Metsän henget

Kirjoittanut Dyn - 5.0

"Metsän henget" on pelottavampi kuin sarjan ensimmäinen osa "Alkumetsä", syväluotaavampi kuin muut lukemani Holdstockin kirjat ja ehdottomasti niistä ahdistavin. Miten niin monista aivan viattoman oloisista asioista voi saada irti jotain niin selkäpiitä kylmäävää? Joka tapauksessa kirja on yksinkertaisen loistava. Sen lumo ei piile "Alkumetsän" tavoin kielen yhdistyneessä tieteellisyydessä ja myyttisyydessä. Nyt mennään syvemmälle nimenomaan jälkimmäiseksi mainittuun. Kirja on hyvin vangitseva, ja ehkä siinä yksi pelottavimmista piirteistä: teos käsittelee aihepiireiltä jotain niin inhimillistä ja ihmisluontoon kuuluvaa, että vaikka se suorastaan etoo, kirjaa ei voi jättää kesken. Suosittelen kylmänväreistä huolimatta - tai ehkä juuri niiden takia. Itse ainakin pidin teoksen aihepiirejä mielettömän kiehtovina.

Tietoa kirjasta :: Metsän henget

Robert Holdstock Julkaistu: 1990
Tyylit: fantasia
Avainsanat: bsfa-palkinto

Alkuteos ilmestynyt 1988. Suomentanut Anja Haglund. Päällys: Piotr Tomaszewski. Scifin parhaita. 2. painos 1991. Sidottu, kansipaperi.

British Science Fiction Association Award 1989.

Metsän henget on itsenäinen jatko-osa Alkumetsälle, 80-luvun kenties omaperäisimmälle tieteisromaanille, jossa myytti, legenda ja fantasia yhtyivät ikimuistoisella tavalla.

Uuden tarinan keskushahmo on nuori ... (lisää)

Vaiennut oraakkeli (Apollon, #1)Narrin vaellus (Narri ja Näkijä, #2)Pimeän käskyläiset (Viisi vartijaa, #3)Kohtalon koukkuja (Chrestomancin maailmat, #4)Suden lupaus
OngoingOcean95, Hihhuli
Uusin jäsen: Satu Mahkonen