Sokkeloportaikko - William Sleator2

Kirja-arvio :: Sokkeloportaikko

Kirjoittanut Kit

Tästä kirjasta olisi voinut saada kiinnostavan. Tällaisenaan se oli mielestäni lähinnä ällöttävä, inhottava ja ahdistava. Hyvä asia on ehkä, että kirja onnistui herättämään minussa paljonkin tunteita, mutta koska ne kaikki olivat negatiivisia, se ei riitä nostamaan tätä silmissäni hyväksi lukukokemukseksi. En tiedä spoilaanko liikaa sanoessani, että en muista koko tarinassa tapahtuneen yhtään mitään hyvää. Ehkä joku ihmisen psykologiasta ääritilanteissa mielellään lukeva henkilö voi olla kiinnostunut kirjasta. Minulle se lähinnä jätti lähtemättömät traumat.

Sokkeloportaikko

Alkuteos ilmestynyt 1974. Suomentanut Anja-Liisa Vartiainen. Päällys: Heikki Kalliomaa. Sidottu, kansipaperi.

”Peter näki ympärillään pelkkiä portaita. Korkeuksissa sijaitseva lepotaso, jolla hän seisoi, näytti olevan ainoa tasainen paikka. Ylä- ja alapuolella näkyi porrassyöksyjä niin laajalti kuin saattoi erottaa. Kaiteita ei ollut. Portaat nousivat ja laskivat, kääntyivät jyrkästi, haarautuivat, yhtyivät vaarallisiksi kierteiksi, ylittivät ja alittivat toisensa. Ne eivät olleet ulkotilassa, mutta Peter ei pystynyt erottamaan seiniä, kattoa tai lattiaa. Hän näki pelkkiä portaita.

Miksi hänet oli tuotu tänne?”

Kammottavasta, suljetusta sokkeloportaikosta löytyy neljä muutakin nuorta. Kestää kuitenkin kauan ennen kuin heille alkaa paljastua, miksi heidät on eristetty tähän epäinhimilliseen rakennukseen. Ja kun se selviää, alkaa armoton kamppailu, jossa hyvä ja paha käyvät taistelua ihmisen sisimmästä.