Kirjavaras

@ Markus Zusak
Kirjavaras - Markus Zusak 8.08   119

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentanut Pirkko Biström. Mustavalkoinen piirroskuvitus. Sidottu, kansipaperi. 4. painos: Loisto, 2009. Nidottu.

Kansainyhteisön paikallinen kirjailijapalkinto 2006, Kathleen Mitchell -palkinto 2006, Ena Noel -palkinto 2008.

Unohtumaton tarina rakkaudesta, rohkeudesta ja sanojen mahdista.

Natsi-Saksa toisen maailmansodan keskellä. Kuolema, tarinamme lempeä kertoja, ei ole koskaan ollut kiireisempi. Hän kohtaa yhdeksänvuotiaan Liesel Memingerin ensimmäisen kerran valkeana talvipäivänä 1939 saapuessaan noutamaan tämän pienen veljen sielua.

Sota pakottaa kuoleman seuraamaan Lieselin elämää myöhemmin kasvatuskodissa Münchenin lähellä. Pommisuojassa Liesel lukee varastettuja tarinoita naapureilleen ja kellariin piilotetulle juutalaismiehelle. Ja jossakin pisteiden ja niitä seuraavien isojen kirjainten välissä näkyy pilkahdus taivasta ja toivoa.

Kirjavaras on hurmannut kaikenikäiset lukijat ja noussut maailmalla huikeaksi arvostelu- ja myyntimenestykseksi.

Kirja julkaistu 2008 (Otava)
Alkuperäinen nimi The Book Thief
Tietoja muokattu kesäkuu 1, 2016

Inkzy
lokakuu 7, 2015

Paras koskaan lukemani kirja! Kira on kirjoitettu erittäin hyvin ja tarina on mukaansatempaava ja koskettava.

Mystinen tyttö
elokuu 9, 2015

En ole historian suurin ystävä, pidän fantasiasta. Kirjavaras sijoittuu natsi-Saksaan, toiseen maailmansotaan. Eikä siinä esiinny fantasiaa tykkäämälläni tavalla. Siksi on tavallaan ihmeellistä, että rakastuin tähän kirjaan. Kun aloitin kirjan lukemisen ajattelin, että minun kannattaisi lopettaa lukeminen ja lukea kirja muutaman vuoden päästä. En ajatellut sen sopivan ikäiselleni. Nyt olen enemmän kuin kiitollinen, että kirja oli tarpeeksi mielenkiintoinen ja mukaansa vetävä alusta, koska muuten olisin odottanut sen lukemista muutaman vuoden! Kirjan lukemiseen sekoittui paljon tunnetta. Monissa käänteissä nauroin, hymyilin. Toisissa itkin ja murehdin. Olen lukenut useita kirjoja missä sama tapahtuu, mutta tässä se tuntui aidolta, erilaiselta. Tässä pystyi lukemaan toisesta maailmansodasta aivan eri näkökulmasta ja se valaisi maailmaani suuresti. Zusakin kirjoitustyyli on vangitsevaa ja mukaansa vetävää. En sanoisi, että tämän teoksen teksti olisi helppolukuisinta mitä olen lukenut, mutta ei se vaikealukuistakaan ollut. Haluaisin lukea lisää Lieselistä, vaikka hänen tulevaisuudestaan, mutta toisaalta kirja ei jättänyt kysymyksiä mieleeni. Kirjan aikana esiintyneet hahmot olivat mahtavia! Hans ja Rudy olivat ehdottomat suosikkini Lieselin ja Maxin ohella. Aion lukea tämän teoksen monia kertoja uudelleen ja voin iloisin mielin suositella tätä sinulle!

Apila
toukokuu 27, 2015

Ehdottomasti yksi suosikki kirjoistani! Tykkäsin tarinasta ja kuoleman toimiminen kertojana toi kirjaan omaperäisyyttä. Suosittelen kaikille historian ystäville, itseäni ainakin Natsi-Saksa tapahtuma aikana kiinnosti. (Jos tykkäsi tästä kirjasta, niin kannattaa katsoa myös siitä tehty elokuva, joka on harvinaisen onnistunut.)

Estel
maaliskuu 9, 2014

Olipa surullinen tarina. Pidin Kuolemasta tarinan kertojana, tämä kirja on oikea taideteos sanojen muodossa. En kuitenkaan mene vannomaan, että lukisin sen koskaan uudelleen.

Reta Anna Maria
maaliskuu 19, 2013

Olin aika yllättänyt kun löysin tämän kirjan täältä, sillä mielestäni kirjassa ei ole oikein mitään spekulatiivisen fiktion aineksia. Olisin oikeastaan tykännyt kirjasta enemmän, jos yliluonnolliset elementit olisi jätetty pois.

Veadela
toukokuu 2, 2014