Lovecraft on ylistetty kirjailija eikä suotta. Olen kuullut paljon hyvää Lovecraftin teksteistä ja siksi odotukset olivat korkealla... Silti ei tarvinnut pettyä. Aiemmin olen lukenut vain muutamia, satunnaisia novelleja. Nyt luin ensimmäistä kertaa kunnon kokoisen kokoelman Lovecraftin töitä; vieläpä sieltä paremmasta päästä eli Cthulhu-mytologiaan liittyviä kauhunovelleja. Ne Cthulhu-tarinat ovatkin niitä parhaimpia. Ne ovat kestäneet hyvin aikaa ja tuntuvat vielä nykypäivänäkin aidosti pelottavilta, häiriinnyttäviltä... siis aidosti kauhulta. Aina kun tuntuu jo siltä, että arvaa mitä on tulossa, sitä joutuu yllättymään. Lovecraftin tarinoissa hirviöt todellakin ovat hirviöitä; siis uskomattoman hirveitä, mahdottomia keksiä. Aina yhtä yllättäviä groteskiudessaan. Tarinoissa on usein toistuvia teemoja. Jotain kauheaa on jossain olemassa; vaanimassa, piinaamassa ihmiskuntaa. Yleensä juuri tarinan päähenkilö saa tästä kauhistuttavasta jotain tietoa ja alkaa tutkia, kunnes itse tuhoutuu joko hirviön lonkeroihin tai menettämällä järkensä. Toistuvuudesta huolimatta lukeminen ei käy tylsäksi. Se imee mukaansa. Puolikas tähti lähti paikka paikoin ontuvan suomennoksen takia. Siellä täällä Yuggoth on Yoggoth ja niin edelleen. Aivan pieniä kirjoitusvirheitä ja muita silmään osuvia ärsyttäviä mokia. Jos suomennos olisi täydellinen tämä olisi ehdottomasti viiden tähden kirja. Suosittelen kaikille kauhun ystäville.

Tietoa kirjasta :: Kuiskaus pimeässä ja muita kertomuksia

H. P. Lovecraft Julkaistu: toukokuu 15, 2009
Tyylit: kauhu, novellikokoelma
Avainsanat: cthulhu

Suomentaneet Ulla Selkälä ja Ilkka Äärelä. Nidottu. Kokoelma sisältää Kuiskaus pimeässä -kirjan novellit sekä neljä novellia eri antologioista.

Sisällys:

• Kammottu talo (The Shunned House, 1937)
  • Arthur Jermyn (Facts Concerning the Late Arthur Jermyn and His Family, 1924)
  • Rotat seinissä (The Rats in the Walls, 1924)
  • Hautaholvissa ... (lisää)
  • Varjo Innsmouthin yllä (The Shadow Over Innsmouth, 1931)
  • Cthulhun kutsu (The Call of Cthulhu, 1926)
  • Dunwichin hirviö (The Dunwich Horror, 1928)
  • Kuiskaus pimeässä (The Whisperer in Darkness, 1930)

H. P. Lovecraft (1890–1937) on kulttihahmo anglosaksisessa kauhukirjallisuudessa. Hänen novelliensa aihepiiri ulottuu haudanryöstäjistä kuolleiden henkiin herättäjiin ja ihmissyöjistä Uuden Englannin takametsissä Atlantiksen raunioihin meren pohjalla. Lovecraft loi Cthulhu-mytologian, johon useat myöhemmät kirjoittajat ovat kirjoittaneet jatkoa.

H. P. Lovecraftin koottujen teosten ensimmäisessä osassa on kokoelma Kuiskaus pimeässä sekä neljä novellia eri kauhuantologioista.

Varjo menneisyydestä ja muita kertomuksia (H. P. Lovecraftin kootut teokset, #2)Hautausmaan kauhu ja muita kertomuksia (H. P. Lovecraftin kootut teokset, #4)Vaaniva pelko ja muita kertomuksia (H. P. Lovecraftin kootut teokset, #3)H. P. Lovecraftin parhaatVäri avaruudesta ja muita Cthulhu-mytologian tarinoita
LordStenhammar, Siivetön lohikäärme
Uusin jäsen: Maketsu