Luin Jonathan Strange & herra Norrellin ensimmäisen kerran neljätoistavuotiaana, ja rehellisesti sanottuna se monilta osin kyllästytti minua. Siitä huolimatta kirjoitin teoksen innoittamana ensimmäiset ja viimeiset runoni, ja mieleeni jäi tuleviksi vuosiksi kummittelemaan vahva tunne siitä, että olin lukenut jotakin todella vaikuttavaa. Myöhemmin kirja löysi tiensä hyllyyni, ja lopulta koitti aika tarttua siihen uudelleen. Tällä kertaa lukukokemukseni oli henkeäsalpaava. Clarke on luonut maailman, joka on uskottava niin fantasiana, vaihtoehtohistoriana kuin psykologisena tutkielmanakin. Se kutoo 1800-luvulle tyypillisiä kerronnan keinoja luontevasti sujuvasanaiseen kerrontaansa. Juoni rakentuu monimutkaisin, koristeellisin kuvioin ja sivuaskelin, kunnes kokonaiskuva paljastuu. Loppuvaikutelma tapahtumista on hitaasti nouseva majesteettinen myrsky. Strangen ja Norrellin maailman iätön, kylmä magia on fantasiakentän värisyttävimpiä. Jonathan Strange & herra Norrell ei suotta ole parhaiden koskaan lukemieni fantasiakirjojen joukossa. Suosittelen kirjaa kärsivälliselle lukijalle, joka ei vaadi jatkuvaa action-myllytystä viihtyäkseen; teos on pikemminkin hitaasti piirtyvä, valtava ja monumentaalinen kudelma. (Kirjallisuus)historian tuntemus lisää lukunautintoa merkittävästi.

Tietoa kirjasta :: Jonathan Strange & herra Norrell

Susanna Clarke Julkaistu: syyskuu 1, 2005
Tyylit: fantasiahistoriallinen fantasia, vaihtoehtohistoria
Avainsanat: 1800-luku, hugo-palkinto, keijut, locus-palkinto, mythopoeic-palkinto , tv-sarja, world fantasy -palkinto

Alkuteos ilmestynyt 2004. Suomentanut Helene Bützow. Kuvitus ja päällyksen suojapiirrokset: Portia Rosenberg. 2. painos 2005. Sidottu, kansipaperi. Musta ja valkea suojapäällinen.

British Book Industryn vuoden tulokas 2005, Hugo-palkinto 2005, World Fantasy -palkinto 2005, Mythopoeic-palkinto 2005, Locus-palkinto 2005 (paras esikoisromaani). Booker-palkintoehdokas 2004, Whitbread-palkintoehdokas 2004, IHG-palkintoehdokas 2004 (esikoisromaanit), Nebula-palkintoehdokas 2005, ... (lisää)

Lohikäärmeen retkikunta (Lumotun metsän kronikat, #3)Yhdeksän kuun tytär (Ajan Pyörä, #21)Kootut kertomuksetHaukansilmä (Pronssisoturit, #3)Sandman: Unien maa (Sandman, #3)
Uusin jäsen: Hilla Karjalainen