Eragon (Perillinen #1) - Christopher Paolini10

Kirja-arvio :: Eragon

Kirjoittanut darlah-01

Tässä kirjassa ei ole mitään moitittavaa. Itse rakastan tätä :) Suosittelen jokaiselle joka pitää fantasiasta.

Eragon

Alkuteos ilmestynyt 2002. Suomentanut Tero Kuittinen. Kuvittaja: John Jude Palencar.

1. painos: Tammi, 2005. 5. painos 2007. Sidottu, kansipaperi.
6. painos: Tammi, 2007. Nidottu.

Olipa kerran poika ja lohikäärme... Ja ennennäkemätön seikkailun maailma.

Kun nuori Eragon löytää metsästä sinisen, kiiltävän kiven, hän uskoo osuneensa aarteeseen: ehkä outo kivi on arvokas ja hänen köyhä perheensä voi sen avulla hankkia talveksi ruokaa. Pian poika kuitenkin tajuaa, että on törmännyt johonkin yhtä muinaiseen kuin itse Valtakunta. Kivi ei ole kivi: eräänä yönä siitä kuoriutuu lohikäärmeen poikanen.

Yhdessä yössä Eragonin yksinkertainen maalaiselämä Carvahallin pikkukylän liepeillä vaihtuu tuntemattomaan, kohtalon voimien ja magian hallitsemaan maailmaan. Turvanaan vain ikivanha miekka ja vanhan tarinankertoja Bromin neuvot ohjeinaan Eragon ja nuori lohikäärme Saphira joutuvat vaaralliseen seikkailuun. Heidän vastassaan ovat mustanpuhuvat, kammottavat viholliset johtajanaan kuningas Galbatorix, jonka pahuudella ei ole mittaa eikä määrää.

Pystyykö Eragon ottamaan harteilleen legendaaristen Lohikäärmeratsastajien viitan? Koko Alagësian kohtalo on nyt hänen käsissään.

Nuori lahjakkuus, 20-vuotias Christopher Paolini aloitti esikoisteoksensa kirjoittamisen vain 15-vuotiaana. Paolini on loihtinut kokonaisen kiehtovan maailman taruineen, kielineen ja historioineen. Henkeäsalpaavan seikkailun keskellä nuoren pojan ja lohikäärmeen välillä kasvaa harvinainen ystävyys, luottamus ja lämpö.

Perillinen-trilogian huikean jännittävä ensimmäinen kirja on ollut yksin Yhdysvalloissa jättimenestys: teosta on myyty siellä jo yli miljoona kappaletta. Kirjan oikeudet on myyty tällä hetkellä 29 maahan, ja se on bestseller-listojen ykkösenä ainakin Isossa-Britanniassa, Irlannissa ja Australiassa.