Kirja-arvio: Maresi

Kirjoittanut ilona_milla - 3.5

Tästä jäi aika laimea maku. Kiitosta kirjaa saa tuosta takakannessakin mainostetusta kielestään, joka kieltämättä soljuu sulavasti korvissa. Henkilöt ja juoni sen sijaan taas laskevat fiilistä. Luostari sinänsä on aika... Riskialtis valinta tapahtumapaikaksi. Luulenpa, että se on tarpeeksi karkottamaan lukijoita teoksen luota. Minäkin olin aika skeptinen koko kirjan suhteen, mutta loppujenlopuksi olen kiitollinen, että luin sen. Hyvää tekstiä on aina ihanaa lukea. Juoni oli ennalta-arvattava ja aika mitäänsanomaton. Tarina tuntui lähtevän käyntiin aika hitaasti, etenkin teoksen pituuteen nähden. Puhe portaista ja simpukoiden värjäyksen selostaminen oli aika puuduttavaa. Ehkä olen vähän jo kasvanut ohi kohderyhmästä, ainakin päähenkilön iästä päätellen (ei sillä, etten olisi juuri lukenut Me Rosvoloita). Yliluonnolliset elementit tulivat esille vähän äkkiä nurkan takaa ja olin hetken hämmentynyt ja pettynyt siihen että tähänkin tungettiin yliluonnollisuuksia. Olen edelleen sitä mieltä, että kirjailijan pitää jollain konstilla tehdä jo heti alussa selväksi lukijalle, että tämä onkin fantasiaa, eikä vain jotain muuta. Maresin tapauksessa sisäistin tuon supernatural puolen aika äkkiä. Lopun toteutus oli ehkä vähän urbaani, mutta hyvä. Hahmot jäivät myös aika laimeiksi. Heidän luostarimainen kurinalaisuutensa söi epäilemättä persoonallisuutta.

Tietoa kirjasta :: Maresi

Maria Turtschaninoff Julkaistu: syyskuu 5, 2014
Tyylit: fantasiakorkea fantasia, nuoret
Avainsanat: finlandia-palkinto, kotimainen

Alkuteos ilmestynyt 2014. Käsikirjoituksesta suomentanut Marja Kyrö. Sidottu, kansipaperi.

Finlandia Junior -palkinto 2014. Kuvastaja-palkintoehdokas 2015.

Ravisuttava tarina kotimaiselta fantasian mestarilta!

Maresi on poikkeuksellisen vaikuttava teos, jonka Tammi julkaisee yhtä aikaa suomenruotsalaisen (S&S) ja ruotsalaisen (Berghs) kustantajan kanssa. Kirjailija on onnistunut luomaan täyteläisen ja tyylillisesti huikean tarinan, ... (lisää)

Korkea puoliso (Kuparisaari, #2)Keskiyön kruunu (Throne of Glass, #2)AnachéMätä (Korpinkehät, #2)Tulisydän
Swilf, Sj
Uusin jäsen: Marko Siekkinen