Dyynin Messias (Dyyni-sarja #2) - Frank Herbert6

Kirja-arvio :: Dyynin Messias

Kirjoittanut Jussi

Luin Dyynin kesällä 2007 ja pidin siitä todella paljon. Jatko-osien heikkoudesta varoiteltiin useassa paikassa, mutta päätin kuitenkin kokeilla. Ja ei Dyynin Messias kieltämättä mitenkään pärjännyt Dyynille. Kirjasta puuttui seikkailu ja toiminta oikeastaan kokonaan, ja keskityttiin makuuni liikaa filosofiseen ajatteluun ja salaliittolaisten juonitteluun. Jotkut kohdat tuntuivat suorastaan kömpelösti kirjoitetuilta. "Turha jatko-osa" voisi olla hyvä määritelmä, alkuperäisen taikaa ei saavutettu. Mutta ei tämä huonokaan kirja ollut, Dyynin Messias ansaitsee kolme tähteä. Teoksessa oli kiinnostavia ideoita, Herbertin luoma maailma on kiehtova ja pidin vieläkin päähenkilöstä, keisari-profeetaksi nousseesta Paul Muad'Dibista. Erityisesti Paulin epätoivoinen kamppailu aloittamaansa jihadia vastaan, jossa on kuollut 61 miljardia ihmistä ympäri galaksia, oli hyvää luettavaa. Kirjan lopetus oli myös onnistunut.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat ja Elisa Kirja

Dyynin Messias

Alkuteos ilmestynyt 1969. Suomentanut Hilkka Pekkanen. Sci-fi -sarja. Sidottu, kansipaperi.

Suoraa jatkoa modernin scifin mestariteokselle Dyynille

Dyynin Messias -romaanissa Paul Atreidesin tarina nousee uudelle tasolle. Nyt paljastuu vähitellen kaikki ne vastavoimat jotka Muad’Dibin voitto synnyttää. Hänestä on tullut keisari, mutta taistelu hänen perimyksestään myrkyttä hovin ilmapiirin. Jihad, uskonsota on tuonut lukemattomia tähtijärjestelmiä, aurinkokuntia ja planeettoja imperiumin valtikan alle, mutta aiheuttanut myös suunnattomasti tuhoa. Monet kuten vanhoillisimmat fremenit ovat tyytymättömiä keisarikunnan muuttuneisiin kasvoihin. Näin syntyy salaliitto…

“Briljantti... teos on kaikkea mitä Dyynikin oli, ja kenties enemmän.” – Galaxy Magazine