Kuvun alla - Stephen King9

Kirja-arvio :: Kuvun alla

Kirjoittanut Lukutyttö

Onnistuin itse pilaamaan lukukokemustani, kun automaattisesti vertasin sitä TV-sarjaan. Monessa kohdassa tuli mieleen, että eihän se siinä sarjassa näin mennyt. Onneksi en ollut ehtinyt katsoa loppua, näin kirja sai arvoisensa lopetuksen. Pidän kirjasta enemmän kuin sarjasta, se tosin johtunee siitä, että kirjaan on paljon helpompi syventyä ja voi itse pysähtyä sisäistämään lukemaansa. Tekstin raakuus tuli hieman yllätyksenä, mutta omalla tavallaan se oli upeaa ja pidin siitä todella paljon. Kingin tapa kuvata ihmisen mieltä ja ajatuksia sekä luonteva siirtyminen asiasta toiseen oli uskomatonta. Se sai koukuttumaan ja sitä halusi aina vain lisää.

Kuvun alla

Alkuteos ilmestynyt 2009. Suomentanut Ilkka Rekiaro. Sidottu.

British Fantasy -palkintoehdokas 2010.

Painajainen pikkukaupungissa.

Chester’s Millin pikkukaupungin ylle laskeutuu läpinäkyvä voimakenttä, jota ei pysty läpäisemään millään. Kupu laskeutuu niin nopeasti, että kukaan ei ehdi väistää sitä: lentokoneet lentävät päin, autot räjähtävät, ihmiset saavat ruhjeita ja perheet joutuvat toisistaan erilleen.

Dale ”Barbie” Barbara, Irakin-sodan veteraani ja nykyinen kokki, joutuu tapahtumien keskipisteeseen, kun Yhdysvaltain presidentti nimittää hänet poikkeustilan johtajaksi. Mutta kuvun ulkopuolella ei ymmärretä, mitä kaupungissa on tekeillä. Kaksinaamaisella kaupunginvaltuutetulla James ”Big Jim” Renniellä ei ole aikomustakaan luopua asemastaan Barbaran hyväksi. Päinvastoin hän käyttää tilaisuutta hyväkseen pönkittääkseen valtaansa entisestään. Kaupunkilaiset alkavat jakautua kahteen leiriin sitä mukaa kuin päivittäistarvikkeet hupenevat, ilmanlaatu heikkenee ja pikkukaupungin synkät salaisuudet alkavat nousta pintaan.

Stephen Kingin vaikuttava ja huikean jännittävä suurromaani kuvaa osuvasti pikkukaupungin olemusta, inhimillisen pahuuden eri asteita sekä sitä kuinka nopeasti päällisin puolin sivistynyt yhteisö voi ajautua täydelliseen sekasorron tilaan.

Arvosteluotteita:

”Tiukka ja energinen alusta loppuun… Niin vaikea kuin kirjaa onkin nostaa, vielä vaikeampi sitä on laskea käsistään.” – New York Times

Kuvun alla on avoimen poliittinen romaani ja samalla yksi Kingin kiehtovimmista.” – Jukka Väänänen, Apu 2011/44

King onnistuu säilyttämään jännitteen yllättävän hyvin, ja parhaimmillaan teos laukkaa kuin hirvi.” – Marika Riikonen, Hämeen Sanomat 26.1.2012

Palkitsee lukijansa kerta toisensa jälkeen ja pitää jännityksen yllä aivan viimeiseen sanaan saakka.” – Slammer 2012/1