Kirja-arvio: Muuntohiili

Kirjoittanut Jussi - 4.5

Muuntohiili on ensimmäinen Richard Morganilta suomennettu teos, ja myös kirjailijan esikoisromaani. Se yhdistää kyberpunkia yksityisetsivätarinaan. Kirja toi minulle vähän mieleen Locke Lamoran valheet; molemmissa juoni etenee huimaa vauhtia alusta loppuun, ruumiita kerääntyy paljon matkan varrelle eikä kirosanoissa säästellä. Mutta ei tämä todellakaan ole mikään veijariromaani, vaan minä-muodossa kerrottu väkivaltainen scifi-dekkari, josta ei kovin paljon löydy huumoria. Mukana on muutama todella raju kohtaus. Tykkäsin kirjasta paljon, mutta ei se aivan huipputasoa ole, vaan saa tyytyä neljään tähteen. Päähenkilö Takeshi Kovacs on kiinnostava hahmo: vieraantunut tappaja, jolla kuitenkin on omatunto. Väkivaltakohtaukset olivat hyvin kirjoitettuja ja teoksesta löytyi yllättävänkin syvällisiä kohtia. Muuntohiili kuuluu niihin kirjoihin, joissa alussa ei selitetä mitään, vaan asiat selviävät vähitellen lukiessa. Tulevaisuuden rappeutunut San Francisco on myös mielenkiintoinen tapahtumapaikka. Muuntohiilen perusteella aion lukea ilman muuta lisää Morgania.

Tietoa kirjasta :: Muuntohiili

Richard Morgan Julkaistu: lokakuu 12, 2007
Tyylit: scifikyberpunk
Avainsanat: philip k. dick -palkinto, tv-sarja

Alkuteos ilmestynyt 2002. Suomentanut Einari Aaltonen.

1. painos: Like, 2007. Nidottu.
2. painos: Like-pokkari, 2018. Tv-sarjakansi.

Philip K. Dick -palkinto 2003. Kolmas sija Locus-palkintoäänestyksessä (esikoisromaanit) 2003.

”Tämä kyberpunkin ja kovaksikeitetyn dekkarin saumaton yhdistelmä on hämmästyttävä esikoisromaani.” – The Times

Kuoleman ei pitäisi olla juuri muuta kuin pieni piippaus näyttöpäätteellä. Takeshi ... (lisää)

Kuilukaupunki (Ilmestysten avaruus, #2)NeurovelhoLunastuksen arkki (Ilmestysten avaruus, #3)Peililasit: Cyberpunk-antologia (Jalavan SciFi-sarja, #18)Sovituksen kuilu (Ilmestysten avaruus, #4)
Skie, Spaced_out
Uusin jäsen: Anni