Harry Potter ja Feeniksin kilta (Harry Potter #5) - J. K. Rowling9

Kirja-arvio :: Harry Potter ja Feeniksin kilta

Kirjoittanut Mystinen tyttö

Harry Potter veti minut vihdoin sisälle salaiseen velhomaailmaan! Olen odottanut yllättävää mielenkiintoa tässä sarjassa ja yllättäen se osui viidenteen osaan. Huomaamattani aloin lukemaan kirjaa nopeammin, enkä pystynyt enää laskemaan sitä käsistäni. Ehkä se johtuu Harryn ja hänen ystäviensä vanhenemisesta, juonesta, tai sitten Rowling on kehittynyt. Tässä osassa pidin ehdottomasti Luna Lovekivasta, uudesta unelmoivasta henkilöstä ja siitä, että vihdoin Ginny pääsi loistamaan läsnäolollaan enemmän. Jos olet lukenut neljä ensimmäistä osaa, tartu ihmeessä viidenteen, se vetää sinut mukaansa! Suosittelen!

Harry Potter ja Feeniksin kilta

Alkuteos ilmestynyt 2003. Suomentanut Jaana Kapari. Kannen kuvat: Mika Launis. Sidottu.

W. H. Smith People’s Choice Book Award 2003, Oppenheim Toy Portfolio 2004 Gold Medal, Mythopoeic-palkinto 2008 (lastenkirjat, koko sarja).

Kesän siihen mennessä kuumin päivä oli päättymäisillään...

Viisitoistavuotias Harry kohtaa ankeuttajat jo ennen kuin lukuvuosi Tylypahkassa alkaa. Koulussa hän joutuu uuden opettajan, Dolores Pimennon, silmätikuksi. Arpea särkee polttavasti ja Harry näkee niin merkillisiä unia, että pelkää menettävänsä järkensä. Lordi Voldemort on liikkeellä, vai onko? Aina ei ole helppo tietää, mikä on totta ja kehen voi luottaa.

J. K. Rowling esittelee viidennessään Harry Potter-kirjassaan uusia hahmoja ja kertoo lisää tutuista. Kuva syvenee, tunnelma tihenee. Lukuvuoden aikana tapahtuu ja paljastuu asioita, jotka mullistavat Harryn elämän.