Variksen Velho - Ngugi wa Thiong’o8

Kirja-arvio :: Variksen Velho

Kirjoittanut Jackalbury

'Variksen velho' oli koskettava ja ajattelemaan laittava lukukokemus. Kirja on melkein maagisen realismin tyyppiesimerkki, sillä sitä lukiessaan ei osaa sanoa, mikä on loppujen lopuksi totta ja mikä kuvitelmaa. Kirja alussa työtä etsivä, Intiassa opiskellut Kamiti tulee vahingossa perustaneeksi Variksen Velhon vastaanoton, kun hän ja Nyawira pakenevat poliiseja. Variksen Velhon luokse virtaa kasvava joukko taikuuksien hakijoita, lopulta aina Aburirian yritysherroja ja valtiojohtoa myöten. Abuririaa hallitsee diktaattorina Valtias, jota Länsi tukee kylmän sodan aikaisten kommunismin vastaisten tekojen (verilöylyjen) ansiosta. Valtias saa tarinan alussa päähänsä ajatuksen Taivasmarssin, uuden Baabelin tornin rakentamisesta. Rahaa torniin lähdetään hakemaan Globaalipankilta New Yorkista. Kamiti ja Nyawira sotkeutuvat lopulta valtakunnan ministerien sisäiseen taisteluun ja Valtiaan politiikan koukeroihin. Nyawira paljastuu vastarintataistelijaksi, jota lopulta ajaa takaa koko valtiollinen poliisi. 'Variksen Velhossa' tulee esiin toisenlainen, Euroopassa tuntematon Afrikka. Kirjassa liikutaan nälänhätien, sotien ja konfliktien ulkopuolella, siinä Afrikassa joka on todella olemassa mutta jota ei juuri esitellä meille televisiossa. 'Variksen Velho' tuo esiin afrikkalaisten ajatusmaailmaa ja näkökulmia, mikä pistää ajattelemaan Euroopan ja muiden maiden suhteita Afrikkaan. Vaikka kirjassa lopulta valta vaihtuukin ja politiikkaa vaihdetaan, mikään ei kuitenkaan lopulta muutu. Mutta kaiken epätoivon ja toivottomuuden keskellä pilkahtaa toivonvalo Nyawiran Kansan Äänen liikkeessä. 'Variksen Velhon' luettuaan alkaa ymmärtää, miksi joistakin Afrikan maista käy jatkuva ihmisvirta kohti Välimerta ja Eurooppaa. Kirja pistää ajattelemaan ja muovaa jopa maailmaankuvaa uusiksi. Suosittelen jokaiselle. Arvosana: 8+.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Variksen Velho

Alkuteos M?rogi was Kagogo ilmestynyt 2006. Tekijän kikujusta englanniksi kääntämästä laitoksesta Wizard of the Crow suomentanut Seppo Loponen. Päällys: Kristiina Segercrantz. Sidottu, kansipaperi.

Tähtifantasia-palkinto 2008.

Variksen Velho on pysähdyttävä kertomus Afrikan diktatuurin kokeneista maista. Se sijoittuu fiktiiviseen Aburirian valtioon, jossa nuoret rakastavaiset Nyawira ja Kamiti taistelevat maan korruptoitunutta hallintoa vastaan. Valtiaan syntymäpäivän kunniaksi aiotaan pystyttää taivaaseen asti ulottuva rakennelma. Jotta hankkeelle saataisiin Globaalipankin rahoitus, Abuririassa järjestetään ennennäkemätön imagokampanja, jossa jokainen soraääni tulkitaan vallankumouspyrkimykseksi.

Ngugi wa Thiong’osta on tullut Kenian siirtomaavaiheen jälkeisen ajan tuntojen tulkki ja Afrikan luetuimpia nykykirjailijoita. Variksen Velhon hän kirjoitti ensin äidinkielellään kikujulla ja käänsi sen itse englanniksi. Maagisen realismin keinoin ja afrikkalaisen kerrontaperinteen kuvastoa hyödyntäen hän luo runsaan, sadunomaisen maailman, yhtaikaa kuvitteellisen ja toden, paikallisen ja yleisinhimillisen.

Huolella annosteltu satiiri paljastaa Ngugin kirjoittajanluonteen terän. Moni asia vaikuttaa farssilta mutta muistuttaa liiaksi todesta alistuakseen leikiksi.

”Variksen Velho on ennen kaikkea suurenmoinen, taianomainen kertomus, kenties Ngugin elämäntyön kruunu. (– –) Hän on muuttanut tarinankertomisen voiman aseeksi totalitaarisuutta vastaan.” – The Washington Post

”Afrikkalaisia kansantaruja tursuava allegorinen teos, joka on samalla erinomainen poliittinen satiiri.” – Tähtifantasia-palkintoraati