Kirja-arvio: Näkö

Kirjoittanut Yö (Eit)

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Kirjan nimi oli mielestäni nerokas! Tämän merkityksen tajusi vasta luettuaan kirjaa jonkin matkaa. Tykkäsin kirjan aloituksesta, siitä, ettei Närhitassun sokeutta paljastettu heti. Kirjassa häiritsi kuitenkin se, että hahmojen kuvaukset saattoivat olla erikohdassa toista ja toisessa toista, ja poikkesivat ensimmäisten kirjojen kuvauksista. Mm. Pitkätähteä sanottiin yhdessä kohdassa yönmustaksi kolliksi -oikeasti tämä on mustavalkoinen- ja Sinitähteä vaalekasi naaraaksi -kun tämä on aijemmin kuvattu siniharmaaksi. Myös Lehtilammen käytös Tuhkatassun/marjan suhteen oli järjetöntä aikaisemman kirjan suhteen. Aikaisemmassa kirjassa annettiin jo Lehtilammelle tietoon, että Tuhkatassu olisi Tuhkamarja, mutta silti Näössä Lehtilampi näytti etsivän Tuhkamarjaa Tähtiklaanista ja vaikutti kovin hämmentyneeltä Tuhkatassun osoiuttaessa samoja tapoja kuin Tuhkamarjalla oli. Joissain kohdin oli käytetty nähdä -sanaa Närhitassun kohdalla, tilanteissa joissa tätä ei olisi voinut käyttää; "Näitkö minne Paatsamatassu meni?" -tyylisesti. Pidin kuitenkin kirjasta joitain epäkohtia lukuunottamatta ja suosittelen sitä lämpimästi muillekkin :)

Näkö

Alkuteos ilmestynyt 2007. Suomentanut Nana Sironen. Sidottu.

»Tulee kolme, veresi verta, jotka pitävät tähtien voimaa käpälissään.»

Järven ympäristöön kotiutuneissa soturikissaklaaneissa on kasvanut uusi kissasukupolvi - klaanien tulevaisuuden toivo.

Myrskyklaanin on tullut aika nimittää kolme uutta oppilasta, joilla on kunniakkaat sukujuuret: Leijonatassu, Paatsamatassu ja Närhitassu ovat jalojen soturien Oravaliidon ja Vatukkakynnen pentuja. Kaikilla kolmella oppilaalla on jokin poikkeuksellinen lahja, ja klaanin päällikkö Tulitähti käsittää heidän olevan Tähtiklaanin lupaama kolmikko.

Soturioppilaissa on kuitenkin jotain salaperäistä, ja uhkaava ennustus varoittaa tulevista vaikeuksista. Klaanisyntyisten kissojen keskuudessa kytee viha muukalaisia kohtaan, ja veren virta uhkaa viedä soturilain mennessään.

Kolmikon mahti on kolmas Soturikissat-sarja. Se on jatkoa Uusi profetia -sarjalle: pääosassa on nyt kissojen seuraava sukupolvi.