Kirja-arvio: Jali ja suklaatehdas

Kirjoittanut Aemilia - 4.0

Varoitus vaan: kirjoittaja on nero. Jali ja suklaatehdas on hieno lastenkirja, mutta kyllä se aikuisenkin pitää otteessaan. Kymmenen riviä ennen kultaisen pääsylipun löytämistä sen unohtaa kokonaan - näin käy minulle vaikka olen lukenut kirjan kuinka monta kertaa. Vaikka ajoittain Dahl on liiankin asenteellinen, tekee yhdestä lapsesta/aikuisesta enkelin toisten kustannuksella, minusta hän ottaa kantaa tärkeisiin asioihin. Näitä on mm. huoli television passivoivasta vaikutuksesta. Kirjassa on myös ensisilmäyksellä hiukan julmia kohtia, mutta luettuamme kirjan lasten kanssa tiedän, että kyllä he ymmärtävät - ja nauravat. Lue, jos etsit hypetystä, ylilyöntejä, oivallista kieltä, nerokasta juonta, huumoria ja jännitystä tai pakoa todellisuudesta sekä haluat nähdä, miten surkea pieni poika ja yksinäinen tehtaanomistaja tulevat onnellisiksi.

Tietoa kirjasta :: Jali ja suklaatehdas

Roald Dahl Julkaistu: 1971
Tyylit: fantasia, lapset
Avainsanat: elokuva

Alkuteos ilmestynyt 1964.

1. laitos: Jali ja suklaatehdas. Otava, 1971. Suomentanut Aila Nissinen. Kuvittanut Faith Jacques. Sidottu.
2. laitos: Sulo ja suklaatehdas. Otava, 1998. Aila Nissisen suomennoksen uuteen laitokseen muokannut Nina Pitkänen. Kuvittanut Quentin Blake. Tässä laitoksessa ensimmäistä kertaa esiintyvät tekstikappaleet sivuilla 53 ja 54. Sidottu.
3. laitos: Jali ja suklaatehdas. Otava, 2005. Aila Nissisen suomennoksen ... (lisää)

MörkövahtiVedeera vaarallisilla vesillä (Vedeera, #2)Hullut häät (Lohikäärmeakatemia, #4)HelmenkantajaKirous (Tähtisilmät, #2)
Uusin jäsen: Taina Rytkönen