Kauhuromantiikan ystävänä pidin tästä kokoelmasta aivan valtavasti! Erityisesti tarinat Varjo Innsmouthin yllä sekä Kuiskaus pimeässä sykähdyttivät. Ensimmäisen kohdalla minun oli jopa vaikeaa laskea kirjaa käsistäni. Pidin tarinoiden ajankuvauksesta sekä Lovecraftin tavasta luoda pahaenteistä tunnelmaa. Novelleissa on jotakin dekkarimaista arvoituksellisuutta. Pienenä kritiikkinä voisin mainita tarinoiden kertojien samankaltaisuuden. Mutta mikä parasta, tämä hupi ei pääty tähän yhteen kokoelmaan, vaan näitä on vielä monta lisää.

Tietoa kirjasta :: Kuiskaus pimeässä ja muita kertomuksia

H. P. Lovecraft Julkaistu: toukokuu 15, 2009
Tyylit: kauhu, novellikokoelma
Avainsanat: cthulhu

Suomentaneet Ulla Selkälä ja Ilkka Äärelä. Nidottu. Kokoelma sisältää Kuiskaus pimeässä -kirjan novellit sekä neljä novellia eri antologioista.

Sisällys:

• Kammottu talo (The Shunned House, 1937)
  • Arthur Jermyn (Facts Concerning the Late Arthur Jermyn and His Family, 1924)
  • Rotat seinissä (The Rats in the Walls, 1924)
  • Hautaholvissa ... (lisää)
  • Varjo Innsmouthin yllä (The Shadow Over Innsmouth, 1931)
  • Cthulhun kutsu (The Call of Cthulhu, 1926)
  • Dunwichin hirviö (The Dunwich Horror, 1928)
  • Kuiskaus pimeässä (The Whisperer in Darkness, 1930)

H. P. Lovecraft (1890–1937) on kulttihahmo anglosaksisessa kauhukirjallisuudessa. Hänen novelliensa aihepiiri ulottuu haudanryöstäjistä kuolleiden henkiin herättäjiin ja ihmissyöjistä Uuden Englannin takametsissä Atlantiksen raunioihin meren pohjalla. Lovecraft loi Cthulhu-mytologian, johon useat myöhemmät kirjoittajat ovat kirjoittaneet jatkoa.

H. P. Lovecraftin koottujen teosten ensimmäisessä osassa on kokoelma Kuiskaus pimeässä sekä neljä novellia eri kauhuantologioista.

Väri avaruudesta ja muita Cthulhu-mytologian tarinoitaHautausmaan kauhu ja muita kertomuksia (H. P. Lovecraftin kootut teokset, #4)H. P. Lovecraftin parhaatSiivekäs kuolema ja muita kertomuksia (H. P. Lovecraftin kootut teokset, #5)Varjo menneisyydestä ja muita kertomuksia (H. P. Lovecraftin kootut teokset, #2)
Niko, LordStenhammar
Uusin jäsen: Niko