Kirja-arvio: Viisaan miehen pelko

Kirjoittanut simox

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Kirja oli mielenkiintoista luettavaa jälleen kerran, minua kuitenkin jäivät vaivaamaan jotkin seikat kuten se kuka/mikä/miksi/miten/Häh?!?! Auri on. hän on hahmona erittäin mielenkiintoinen ja toivoisin että häneen syvennyttäisii enemmän ja hänen menneisyyteensä toki myös. Sillä en ole koskaa kiinnostunut esim. Dennasta yhtään sen enempää sillä häntä koskevat juonen käänteet ovat loppumassa selvästi kesken. Hän tulee hän menee kvothe on surullinen, kvothe törmää hänen "saattumalta", kaikki on hyvin. Odotan myös innolta mitä tapahtuu 3 osan jälkeen koska oletamme että 3 osaa on mennyt ja kvothe on kertonut koko tarinansa siihen asti. SILLOIN TARINA ALKAA, silloin tiedetään miksi scraeleita tulee mitä Kvothen "oppipoika" oikeasti haluaa, löytääkö kvothe itseään uudellaan ja hyväksyykö hän kohtaloaan? Tässä tapauksessa toki pelottaa myös sama vanha ansa johon niin monet ovat langenneet, osaakko Rothfuss lopettaa ajoissa? Kaikki fantasiaa pidempään lukeneet tietävät kuinka niin harmittavan usein kirjasarjaa jatketaan Väkisin eteenpäin kunnes sen tarina jälkeenpäin tarkasteltuna on katkonaista ja sekavaa..... Kirjassa eniten pidin pitkistä Slice of life kertomuksista kuinka kvothe yrittää selvitä jokapäiväisestä elämästään ja rakastin kappalletta jossa Kvothe vieraili jälleen Trapisin luona, vanhaa suutariakin oli muistettu vaikka koko asiaan olikin käytetty vain pari sivua jos sitäkään

Viisaan miehen pelko

Alkuteos ilmestynyt 2011. Suomentanut Satu Hlinovsky. Kansi: Maija Pietikäinen. Sidottu, kansipaperi.

David Gemmell Legend -palkinto 2012. Locus-palkintoehdokas 2012, Tähtifantasia-palkintoehdokas 2016.

"ON KOLME ASIAA, JOITA KAIKKI VIISAAT MIEHET PELKÄÄVÄT: MYRSKYISÄÄ MERTA, KUUTONTA YÖTÄ JA LEMPEÄN MIEHEN VIHAA."

Nimeni on Kvothe.

Olen ryöstänyt prinsessoja nukkuvilta hautakumpukuninkailta. Poltin Trebonin kaupungin poroksi. Olen viettänyt yön Felurianin kanssa ja säilyttänyt sekä järkeni että henkeni. Minut erotettiin Yliopistosta nuorempana kuin useimmat pääsevät sisään. Olen kulkenut kuutamossa polkuja, joista muut pelkäävät puhua päivänvalossa. Olen puhunut jumalille, rakastanut naisia ja kirjoittanut lauluja, jotka saavat trubaduurit itkemään.

Olette saattaneet kuulla minusta.

Näin alkaa verraton fantasiatarina, jota kerrotaan sankarin omasta näkökulmasta. Viisaan miehen pelko sisältää Kuninkaansurmaajan kronikan toisen päivän. Nyt kiihtyvä nokittelu erään vaikutusvaltaisen aatelisnuorukaisen kanssa pakottaa Kvothen lähtemään Yliopistolta ja etsimään onneaan ulkomailta. Tuuliajolla, pennittömänä ja ypöyksin hän matkustaa Vintasiin, missä hän ennen pitkää sotkeutuu hoviväen poliittiseen valtapeliin. Pyrkiessään mahtavan aatelismiehen suosioon Kvothe paljastaa salamurhayrityksen, joutuu napitusten kilpailevan arkanistin kanssa ja johtaa palkkasoturijoukkion erämaahan selvittämään sitä, kuka (tai mikä) käy matkalaisten kimppuun kuninkaan valtatiellä.

Kaiken aikaa Kvothe etsii vastauksia: hän yrittää selvittää totuuden salaperäisistä Amyreistä, Chandrianista ja vanhempiensa kuolemasta. Matkan varrella Kvothe päätyy tarunomaisten Adem-palkkasoturien tuomittavaksi, joutuu pelastamaan Edema Ruhien kunnian ja matkaa keijujen valtakuntaan. Siellä hän kohtaa Felurianin, keijunaisen, jota yksikään mies ei voi vastustaa, ja josta kukaan ei ole selvinnyt hengissä... ennen Kvothea.

Viisaan miehen pelossa Kvothe ottaa ensiaskeleensa sankaruuden polulla ja saa kokea, miten hankalaa elämä on, kun tulee legendaksi jo omana elinaikanaan.

"Viisaan miehen pelko oli odotuksen arvoinen. Ahmin sen yhteen menoon valvoen lukemassa melkein sarastukseen saakka, ja odotan kiihkeästi seuraavaa osaa. Rothfuss on hemmetin loistava." – George R. R. Martin

"Viisaan miehen pelko suorastaan loikkaa sivuilta olivatpa tapahtumat ja olosuhteet mitkä hyvänsä." – Locus

”Hurmaannuttava lukuromaani on tehty loisteliaasta kerronnasta, kiehtovasta juonesta ja inhimillisistä henkilöhahmoista. Rothfussin teossarja antaa eeppisen fantasian lajityypille uuden mittapuun.” – Tähtifantasia-palkintoraati