Ihon alaiset - Anu Holopainen10

Kirja-arvio :: Ihon alaiset

Kirjoittanut Matti Karjalainen

Anu Holopaisen nuortenromaaneja on kehuttu minulle ihan uskottavien tahojen toimesta, mutta tätä ennen en ole niihin tullut tarttuneeksi. Ja kyllä kannatti! "Ihon alaiset" (Karisto, 2015) on nimittäin genrensä muotovalio, mikäli hieman kömpelö viittaus kirjan teemoihin sallitaan. On todella virkistävää lukea pitkästä aikaa NA-romaani, jossa dystopian keinoin yritetään kertoa jotakin meidän maailmastamme, eikä vain jenkkityyliin tarjota puitteita postapokalyptiselle rakkaustarinalle. Lähitulevaisuuden Suomessa kauneusleikkauksista ja kehon muokkaamisesta on tullut arkipäivää, eivätkä kylkiluiden poistaminen, otsaan istutetut keinotekoiset sarvet tai kehoon asennetut led-korut tai dimensiotatuoinnit ole erikoisia. Luomuna pysytteleminen edustaa sen sijaan jonkinlaista friikkiyttä, sillä onhan jo aikaisempina vuosikymmeninä todistettu kauneuden korreloivan urahaaveissa ja parinmuodostuksessa. Helsingistä voikin löytää strippiklubeja, joissa ihmiset käyvät tirkistelemässä täysin muokkaamatonta ihmiskehoa. Näkökulma vaihtelee useamman nuoren tai nuoren aikuisen välillä; kerrontatyyli tuo hieman mieleen Siri Kolun Pelko ihmisessä -dystopian, joka voisi myös teemojensa puolesta olla Holopaisen romaanin sisarteos. Suoran kerronnan lisäksi mukaan on otettu chattikeskusteluja, A-Studiota muistuttavia televisioväittelyjä ja blogipäivityksiä, ja kirjan kenties ahdistavin tarinalinja kulkeekin sellaista seuraten. "Ihon alaiset" on lyhyt ja ytimekäs romaani, mutta siitä huolimatta siinä on kaikki mitä tarvitaan: ahdistava mutta siitä huolimatta uskottava tulevaisuuden maailma, kiinnostavia henkilöhahmoja ja ennen kaikkea hyvä tarina, joka haastaa pohtimaan ja kyseenalaistamaan nykymaailman menoa ja arvoja. Ei siihen tarvita genren perusyksiköksi muodostunutta trilogiaa, vähän yli 200 sivua riittää. Nuorille ja nuorille aikuisille tämä pitäisi laittaa pakolliseksi luettavaksi kouluissa, sen verran tärkeitä kirjan teemat ovat, eikä aikuislukijakaan tule happanemaan kirjan ääressä. Jouduin itsekin lukemaan kirjan käytännössä yhdeltä istumalta. Vuoden toistaiseksi paras kirja? Mahdollisesti.

Ihon alaiset

Kannen kuva: Karl Gough/Trevillion Images. Sidottu, kansipaperi.

Tämäkö on tulevaisuuden kauneusihanne?

Ihon alaiset on kylmäävä kuva tulevaisuudesta, joka ei ehkä ole kaukana. Moderni ja monipuolinen tarinakooste – blogikirjoituksia, nettipostauksia, tv-katkelmia – on suositun fantasia- ja scifikirjailijan uusi vahva näyttö.

JARAN on odotettava vuosi ennen kuin hän voi itse päättää ulkonäkönsä muokkauksesta. INKAN pitää vielä miettiä, mitä hän todella haluaa. MATIAS vihaa muokkauksia ja joutuu elämään vihollisten keskellä. PLASTIKPRINCESS tietää miten hankkia rintaimplantit, vaikkeivät rahat ja ikä riitäkään.

Täyteläisiä huulia, virheettömiä kasvoja, animehahmoja ja Barbie-lookia. 17-vuotias Jara elää ympäristössä, jossa lähes jokaisen ulkonäköä on muokattu ja jossa hänen itsensä on elettävä vanhempien vaatimuksesta luomuna.

Mutta sitten Jara pääsee kesätöihin Helsinkiin, ja taivas tuntuu aukeavan: rahaa, rakkautta ja lähestyvä täysiikäisyys, joka takaa päätäntävallan omaan kehoon. Mutta suureen kaupunkiin mahtuu myös anarkisteja ja toisinajattelijoita. Koko elämä voi muuttua hetkessä – eikä aina siten kuin haluaa.