Eragon (Perillinen #1) - Christopher Paolini10

Kirja-arvio :: Eragon

Kirjoittanut Argentum

Näin tähän kirjaan perustuvan elokuvan ja paloin halusta lukea tämän kirjan, vaikka olin lukenut kirja arvosteluita, joissa sanottiin, että tämä kirja olisi tylsä jne. Mutta rakkaus lohikääermeitä ja fantasiaa kohtaan helpotti kirjan aloittamista. Kirjan alku oli tosi tylsä, mutta pakotin itseni lukemaan ajatellen, että tämä kirja on paksu, joten sen pitää alustaa tarina tylsillä yksityiskohdilla, jotka saattava olla tärkeitä tarinassa. Mutta Saphriran munan löytyessä tarina alkoi kiinnostaa suuresti. Christopherin ajattelutapa on mielenkiintoinen ja taruolentojen, sekä taikamaailman luominen on täydellinen Kirja juoni oli minun mieleeni, vaikkei se ollutkaan hätkähdyttävä ja erinlainen. Arvotuksia ja salaisuuksia oli pähkäiltäväksi loppuun asti. Kirjan maailmaan pystyi uppoutumaan ja samaistumaan unohtaen hetkeksi mitä ympärillä tapahtuu, joka oli rentouttavaa. Christopher on suoritunut upeasti kirjan kirjottamisesta todella muorena, joka on aivan uskomatonta! Suosittelen fantasian ystäville ja nuorille aikuisille/teineille.

Eragon

Alkuteos ilmestynyt 2002. Suomentanut Tero Kuittinen. Kuvittaja: John Jude Palencar.

1. painos: Tammi, 2005. 5. painos 2007. Sidottu, kansipaperi.
6. painos: Tammi, 2007. Nidottu.

Olipa kerran poika ja lohikäärme... Ja ennennäkemätön seikkailun maailma.

Kun nuori Eragon löytää metsästä sinisen, kiiltävän kiven, hän uskoo osuneensa aarteeseen: ehkä outo kivi on arvokas ja hänen köyhä perheensä voi sen avulla hankkia talveksi ruokaa. Pian poika kuitenkin tajuaa, että on törmännyt johonkin yhtä muinaiseen kuin itse Valtakunta. Kivi ei ole kivi: eräänä yönä siitä kuoriutuu lohikäärmeen poikanen.

Yhdessä yössä Eragonin yksinkertainen maalaiselämä Carvahallin pikkukylän liepeillä vaihtuu tuntemattomaan, kohtalon voimien ja magian hallitsemaan maailmaan. Turvanaan vain ikivanha miekka ja vanhan tarinankertoja Bromin neuvot ohjeinaan Eragon ja nuori lohikäärme Saphira joutuvat vaaralliseen seikkailuun. Heidän vastassaan ovat mustanpuhuvat, kammottavat viholliset johtajanaan kuningas Galbatorix, jonka pahuudella ei ole mittaa eikä määrää.

Pystyykö Eragon ottamaan harteilleen legendaaristen Lohikäärmeratsastajien viitan? Koko Alagësian kohtalo on nyt hänen käsissään.

Nuori lahjakkuus, 20-vuotias Christopher Paolini aloitti esikoisteoksensa kirjoittamisen vain 15-vuotiaana. Paolini on loihtinut kokonaisen kiehtovan maailman taruineen, kielineen ja historioineen. Henkeäsalpaavan seikkailun keskellä nuoren pojan ja lohikäärmeen välillä kasvaa harvinainen ystävyys, luottamus ja lämpö.

Perillinen-trilogian huikean jännittävä ensimmäinen kirja on ollut yksin Yhdysvalloissa jättimenestys: teosta on myyty siellä jo yli miljoona kappaletta. Kirjan oikeudet on myyty tällä hetkellä 29 maahan, ja se on bestseller-listojen ykkösenä ainakin Isossa-Britanniassa, Irlannissa ja Australiassa.