Entropia - Helena Waris, Janne Nykänen8

Kirja-arvio :: Entropia

Kirjoittanut Mainadi

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Helena Wariksen ja Janne Nykäsen kirjoittama Entropia oli mielenkiintoinen lukukokemus. Tarina sijoittuu eräälle suomalaiselle maatilalle, jota ympäröi harmaa maalaisympäristö peltoineen ja pihoille johtavine koivukujineen. Maiseman kuvaus oli mielestäni erittäin onnistunutta. Tarinan tunnelma oli uniikki. Vaikka aihe oli vakava, omanlaisensa ironia kykeni pilkistelemään rivien välistä. Päähenkilöt eivät ihan vielä paisuneet ulos saappaistaan, mutta potentiaalia on olemassa, mikäli jatkoa seuraa. Henkilöiden välinen dialogi loi onnistuneesti syvyyttä nyrjähtäneen maailmanajan kuvaukseen. Yksi esimerkki dialogin onnistumisesta on se, että se sai jopa itseni kiinnostumaan Volter Kilven Alastalon salissa -klassikosta. En ollut uskoa tätä todeksi. Hieno mainospuhe vanhan tiiliskiven puolesta - oli se sitten tahatonta tai tahallista. Kirjan vauhdikas päätös antoi ymmärtää, että tämä oli vasta ensimmäinen osa laajemmasta kokonaisuudesta. Toivottavasti lisää on luvassa, sillä tässä on potentiaalia hienoksi dystopia-saagaksi. Vahvat neljä tähteä.

Entropia

Sidottu.

Vauhdikas jännitysromaani lähitulevaisuuden Suomesta, jonka maaseutu on tyhjentynyt.

Ilmestyt tyhjästä valehtelemaan minulle ja minun pitäisi ottaa sinut avosylin vieraakseni vailla mitään takuita? Ei näillä selkosilla tupsahdeta kylään noin vain, hemmetti soikoon, saati vaadita palveluksia. Inhimillisyys on yliarvostettua näinä aikoina.

Seitsemän vuotta Mustan Tiistain jälkeen Jonin kotitalon kynnyksellä vapisee läpimärkä Marina, ohiajaneesta autosta ilmestynyt muukalainen, joka pyytää apua. Pian käy ilmi, että nainen salaa jotakin, mutta salaisuuksia on Jonillakin. Kahden maailman törmäyksestä ei selvitä pelkillä pintanaarmuilla, mutta Jonin ja Marinan on pakko niellä ennakkoluulonsa, kun maatilalle pyrkii kutsumattomia vieraita yhä lisää.