Kirja-arvio: Odininlapsi

Kirjoittanut Wanderer - 5.0

Hämmästyttävä kirja. Juuri Odininlapsen kaltaisia kirjoja minä haluan lukea.

Tuntui kuin kirjassa olisi ollut kaikki kohdallaan, maailma, juoni, henkilöt, harvoin tulee tällaisia teoksia vastaan. Tarina oli niin monimuotoinen ja kokonaisvaltainen, ettei sen olisi halunnut loppuvan. Yminmaa on periaatteessa melko tyypillinen fantasiamaailma, mutta silti se oli niin vaikuttava ja erilainen. Pettersen on jotenkin onnistunut kuvailemaan ja kertomaan kaikki pienetkin asiat, ilman että kerronta olisi käynyt missään vaiheessa tylsäksi. Uskomatonta, ei voi kuin ihmetellä miten joku on pystynyt luomaan tälläisen tarinan. Henkilöiden ja paikkojen kuvailu oli jotenkin niin hienovaraista, että kirjan edetessä huomasi tietävänsä, millainen mikäkin paikka oli ja miltä henkilöt näyttivät, vaikka tuntui, ettei sitä edes ollut kerrottu.

Odininlapsi ei ole kovinkaan  onnellinen eikä iloinen tarina. Useammassa kohdassa itketti. Se kertoo taistelusta ja valinnoista ja siitä, että kohtalo ei määrää, vaan ihmiset (ja odininlapset) tekevät itse omat päätöksensä.

Onneksi seuraava osa näyttäisi olevan tulossa jo ensi keväänä!

Suuri miinus kustantajalle/ suomentajalle lukuisista virheistä, niitä oli anteeksiantamattoman paljon. Eivät kuitenkaan vähentäneet kirjan loistoa, vaan nostattivat vain ärtymystä, että joku on yrittänyt pilata jotain sellaista kuin Odininlapsi.

Tietoa kirjasta :: Odininlapsi

Siri Pettersen Julkaistu: elokuu 11, 2015
Tyylit: fantasiakorkea fantasia, nuoret
Avainsanat: skandinaavinen mytologia

Alkuteos ilmestynyt 2013. Suomentanut Eeva-Liisa Nyqvist. Kansi ja kartta: Siri Pettersen. Sidottu.

Fabelprisen 2014. Bokhandlerprisen-ehdokas 2013, Bokbloggerprisen for Shortlist åpen klasse -ehdokas 2013, Norjan kulttuuriministeriön esikoiskirjapalkinnon ehdokas 2014, Bokhandelens barne- og ungdomsbokstipend Stora ljudbokspriset -ehdokas 2015, Tähtifantasia-palkintoehdokas 2016.

Hirkalta puuttuu jotain, mikä kaikilla muilla on.
Jotain, mikä todistaisi, ... (lisää)

Hyinen hauta (Lumen ja jään maa, #3)Sysilouhien sukua (Lumen ja jään maa, #1)Mätä (Korpinkehät, #2)Varjoissa vaeltaja (Lumen ja jään maa, #2)Ikitalvi (Lumen ja jään maa, #4)
LordStenhammar, punnort
Uusin jäsen: Marko Kinnunen