Kirja-arvio: Puoliksi villi

Kirjoittanut Mai00 - 3.5

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Saatuani kirjan luetuksi minusta tuntui, kuin siihen olisi mennyt vuosia, vaikka todellisuudessa luin sen alle kolmessa päivässä. Kirja jakautuu ajatuksissani kahteen osaan: ensimmäinen kertoo tapahtumista Mercuryn bunkkerille saakka ja toinen Nathanin elämästä siitä eteenpäin. Tuntuu kuin olisin lukenut kaksi kirjaa.

Niinkuin ilmeisen monia muitakin alkoi minuakin ärsyttämään Annalise tämän kirjan aikana. Ensimmäisessä kirjassa hän rakasti muitta mutkitta Nathania piittaamatta kenenkään muun mielipiteestä, mutta tässä osassa hän menetti ihanan enkelimäisyytensä.

Pidin kovasti Marcusin astumisesta kuvaan. Hämmästyin valtavasti siitä, miten hänet kuvataan niin tavallisena ja pojastaan vastuuta ja huolta kantavana isähahmona. Häntä kuvataan ensin niin pahana ja niin mustana noitana kuin olla ja voi, mutta kun häneen zoomataan, onkin hän lähes tavallinen muista poikkeamaton noita ja isä. Tunsin lievää haikeutta hänen kuolemastaan.

Hämmästyin siitä, että Nathankin pystyy muuttumaan kotkaksi. Tavallaan tiesin/aavistin, että eläimeksimuuttumiskyvyllä pystyy muuttumaan miksi tahtomakseen eläimeksi tahansa, mutta yllätyin silti, koska Nathan oli aina ennen muuttunut vain sudeksi (?), mutta sitten yhtäkkiä pystyykin tuosta vain muuttumaan kotkaksi.

Kaiken kaikkiaan pidin kirjasta todella, mutta sen arviointia hankaloittaa se, että raja tapahtumissa ensimmäisen ja toisen kirjan välillä hämärtyy mielessäni (niinkuin usein käy kun lukee kirjat putkeen tauotta), joten en muista erikseen ykkös- ja kakkoskirjoja vaan muistan asiat yhtenä tarinana, enkä tee eroa kirjojen välille.

Tietoa kirjasta :: Puoliksi villi

Sally Green Julkaistu: maaliskuu 24, 2015
Tyylit: fantasiaurbaani fantasia, nuoret
Avainsanat: noidat

Alkuteos ilmestynyt 2015. Suomentanut Sari Kumpulainen. Sidottu.

JO 50 KIELELLE KÄÄNNETTY MAAGINEN MENESTYSSARJA

Nathan on kohdannut viimein pahamaineisen isänsä Marcuksen ja saanut häneltä kolme lahjaa, jotka tekevät hänestä täysivaltaisen aikuisen noidan. Pakomatka kuitenkin jatkuu yhä. Nathanin täytyy pelastaa Annalise ja valita puolensa noitien kapinassa, jossa hän taistelee niin vanhojen ystävien kuin vihollistenkin rinnalla. Ennen kaikkea hänen on opittava hallitsemaan uutta kykyään – kummaa, villiä voimaa, joka uhkaa ottaa hänet kokonaan valtaansa.

Tulen perillinen (Throne of Glass, #3)Puoliksi paha (Half Bad -trilogia, #1)Lumoava kaaos (Loihtijakronikka, #3)Tuhatkuolevan kirousKulkuri, noita ja lohikäärme (Tarinoita Alagaësiasta, #1)
Uusin jäsen: touko kumpulainen