Ihon alaiset - Anu Holopainen7

Kirja-arvio :: Ihon alaiset

Kirjoittanut rahanpesukarhu

Tämän kirjan maailma oli todella kiehtova. Itsekin rupesin kirjaa lukiessa haaveilemaan 3D-meikeistä, dimensiotatuoinneista sun muista jutuista, joita tulevaisuus ehkä meille joskus tarjoaa. Kirja kuitenkin näyttää lukijalle maailman, jossa tämä tulevaisuus on mennyt pahasti pieleen. Vaikka ihmisillä onkin vapaus ilmaista itseään erilaisilla ehostuksilla niin luomuilla ei ole samanlaista vapautta. Luomut eivät kuitenkaan lähde kovin rauhanomaisesti tätä vapautta itselleen vaatimaan. Kirjalla on mielestäni monia tärkeitä sanomia, jotka voi tiivistää suurinpiirtein näin: "Älä oleta muiden mahtuvan samaan muottiin itsesi kanssa, ne Toiset ovat yhtä arvokkaita, kuin sinäkin". Toinenkin kommentoija suositteli täälä jo Holopaisen toista kirjaa "Molemmin jaloin" ja voin itse suositella sitä kans tästä kirjasta tykänneille.

Ihon alaiset

Kannen kuva: Karl Gough/Trevillion Images. Sidottu, kansipaperi.

Tämäkö on tulevaisuuden kauneusihanne?

Ihon alaiset on kylmäävä kuva tulevaisuudesta, joka ei ehkä ole kaukana. Moderni ja monipuolinen tarinakooste – blogikirjoituksia, nettipostauksia, tv-katkelmia – on suositun fantasia- ja scifikirjailijan uusi vahva näyttö.

JARAN on odotettava vuosi ennen kuin hän voi itse päättää ulkonäkönsä muokkauksesta. INKAN pitää vielä miettiä, mitä hän todella haluaa. MATIAS vihaa muokkauksia ja joutuu elämään vihollisten keskellä. PLASTIKPRINCESS tietää miten hankkia rintaimplantit, vaikkeivät rahat ja ikä riitäkään.

Täyteläisiä huulia, virheettömiä kasvoja, animehahmoja ja Barbie-lookia. 17-vuotias Jara elää ympäristössä, jossa lähes jokaisen ulkonäköä on muokattu ja jossa hänen itsensä on elettävä vanhempien vaatimuksesta luomuna.

Mutta sitten Jara pääsee kesätöihin Helsinkiin, ja taivas tuntuu aukeavan: rahaa, rakkautta ja lähestyvä täysiikäisyys, joka takaa päätäntävallan omaan kehoon. Mutta suureen kaupunkiin mahtuu myös anarkisteja ja toisinajattelijoita. Koko elämä voi muuttua hetkessä – eikä aina siten kuin haluaa.