Vala (Unien kirjat #2) - Kerstin Gier 8.02   117

Alkuteos ilmestynyt 2014. Suomentanut Heli Naski. Sidottu.

Salaperäinen Secrecy näyttää tietävän kaikki Livin salaisuudet. Mistä hän on ne kuullut, ja kuka Secrecy itse on? Miksi Livin sisko Mia on yhtäkkiä alkanut kävellä unissaan? Ja mikä on tuo kummallinen tumma hahmo, joka hiipii Livin unimaailman loputtomilla käytävillä?

Liv kuulee huhuja vanhasta kirouksesta, mutta onneksi hän ei usko yliluonnolliseen hölynpölyyn. Paitsi tietenkin uniseikkailuihin, mutta nehän ovatkin ihan oma lukunsa ja kaiken lisäksi kovin hyödyllisiä. Öisin saa selville vaikka mitä…

Livin kaksoiselämä unen ja valveen rajamailla jatkuu Gierin suositun Unien kirjat -nuortensarjan vauhdikkaassa toisessa osassa.

Risingshadow arvostelu - Niina Tolonen (Nafisan)

Kirja julkaistu lokakuu 9, 2015 (Gummerus)
Alkuperäinen nimi 'Silber: Das zweite Buch der Träume'
Käännetty englanniksi Dream On
Tietoja muokattu maaliskuu 19, 2021

Unien kirjat

"Kerstin Gierin nuortentrilogia on jännittävä ja romanttinen seikkailu unimaailmassa ja unen ja valveen rajamailla."

Lupaus (Unien kirjat #1) 8.32   156
Vala (Unien kirjat #2) 8.02   117
Liitto (Unien kirjat #3) 7.98   94

ÄäriLisko
tammikuu 5, 2021

En ymmärrä mikä tässä Unien kirjat kakkos osassa tökki. Tykkäsin ensimmäisestä kirjasta ja olisiko sitten olleet odotukset liian korkealla tämän toisen osan kanssa. Mutta ei kyllä oikein lähtenyt tämä tarina. Pitää toki lukea se trilogian viimeinenkin kirja, mutta nyt en kyllä enää odota sitä kovin innolla.

Kastehelmi
kesäkuu 15, 2016

Tämä kirja oli taas todella hyvä ja rakastin sen lukemista. Se oli pakko lukea yhdeltä istumalta ja hihitin vaikka kuinka monta kertaa sitä lukiessani. Voin vain kuvitella, miten hulluna perheeni minua pitää. Tosin luulisi heidän olevan tottuneita siihen, muutamia Kerstinin kirjoja on tässä tullut luettua, osa moneenkin kertaan. Mutta taas todella hyvä kirja Kerstiniltä ja mielestäni parempi kuin edellinen osa.

Mystinen tyttö
helmikuu 22, 2016

Valasta pidin monessa mielessä enemmän kuin edellisestä osasta, mutta silti se ei aivan yltänyt sen tasolle. Se mikä Valassa herätti mielenkiintoni oli sen salaperäisyys, sillä edellisen osan luettuani ei mielessäni ollut kuin yksi kysymys, nyt mieleni kihisee kysymyksiä. Haluan ehdottomasti tietää mitä seuraavaksi tapahtuu, vaikka kirja ei ollutkaan edeltäjänsä tasoinen. Se mikä myös herätti mielenkiintoni oli lopussa oleva Gierin kirje lukijoille! En ymmärrä miksi kiinnostuin siitä niin kovasti. Joka tapauksessa voin vain suositella tätäkin kirjaa, mutta ehdottomasti vain silloin jos olet lukenut jo Lupauksen. Ylipäätään suosittelen Gierin teoksia varsinkin heille jotka kaipaavat helppolukuista lukukokemusta!

Poison Girl
joulukuu 5, 2015

Vala on yhtä hervoton ja mielenkiintoinen kuin edeltäjänsäkin. Liv on oppinut unimaailman pelisäännöt, mutta lukijalle ei vieläkään paljasteta mistä tästä unijutusta on kyse. Toivottavasti viimeisessä osassa selviää yhtä ja toista. Henrystäkin olisi kiva vielä saada lisätietoa. Rakastan kuitenkin henkilöhahmoja - erityisesti Liviä ja Miaa. Jotkin asiat kirjasta jäivät vähän epäselviksi, tai sitten on tarkoituskin ettei lukija tiedä tässä vaiheessa mitään. On sanomattakin selvää, etten jaksaisi odottaa viimeisen osan paljastuksia ja Secrecyn henkilöllisyyttä! ++ Suomi-viittaus oli hauska :)

Janski_hah
joulukuu 2, 2015

Mielestäni kirja oli hyvä. Jotenkin kuitenkin tykkäsin ensimmäisestä osasta enemmän. Toinessa osassa tapahtumat painottuivat enemmän unimaailmaan kuin oikeaan. Odotan kuitenkin innolla kolmatta osaa. :)

marraskuu 30, 2015

En tiedä johtuiko yleisestä väsymyksestä, mutta alkuun en meinannut päästä kirjaan yhtään mukaan ja lukeminen oli vähän takkuilevaa. Toinen osa ei ehkä ollut niin lennokas kuin mitä ensimmäinen osa, oikeastaan mitään kovin maata järisyttävää ei tapahtunut, mutta toki loppumetreillä Liv joutuu jälleen kerran kohtamaan ihmisen, joka hautoo hänelle kostoa. Itse unien maailmaan ei ehkä päässyt enempää sisälle kuin aiemminkaan, itse ainakin henkilökohtaisesti odotin jonkin "suuren pahan" ilmaantumista, mutta ei. Tarina pitää kyllä otteessaan loppumetreille saakka ja yllättääkin parissa kohtaa joten täysin ennalta arvattava ei juonen kulku ole. Huumoria ei puutu onneksi tästäkään osasta ja huomasin hörähteleväni ääneen parissa kohtaa. Hahmot ovat edelleen värikkäitä ja omanlaisiaan persoonia, ja miljöö on minusta mielenkiintoinen. Kaiken lisäksi pieneltä rakkausdraamalta ei vältytty. Mielenkiinnolla jään odottamaan mitä seuraavalla kirjalla on annettavanaan, uskoisi sen olevan täynnä toimintaa tämänkin edestä.

Micaela
marraskuu 22, 2015

Erittäin hyvä, vaikkei mielestäni aivan yltänyt edellisen kirjan, Lupauksen, tasolle. Nyt vain odottamaan seuraavaa osaa!

Kat
toukokuu 22, 2016